Karta informacyjna SP-021
- Nazwa procedury:
Wydanie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK), Wydanie prawa jazdy po raz pierwszy - Nazwa Wydziału:
Wydział Komunikacji i Transportu - Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 lutego 2016r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- Wymagane dokumenty:
- Przed zgłoszeniem się do Ośrodka Szkolenia Kierowców, należy zgłosić się do Wydziału Komunikacji i Transportu, celem otrzymania numeru indentyfikacyjnego profilu kandydata na kierowcę (PKK), przedkładając następujące dokumenty:
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm. w pozycji frontalnej (patrz: informacje dodatkowe 9);
- orzeczenie lekarskie – oryginał (art. 75 ust. 1 pkt 1 ustawy o kierujących pojazdami);
- orzeczenie psychologiczne – oryginał (art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o kierujących pojazdami) – dotyczy kat. C, CE, D, DE;
- kserokopia posiadanego prawa jazdy;
- pisemna zgoda rodzica lub opiekuna – w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat;
- Po zdanym egzaminie należy niezwłocznie dostarczyć dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy do Wydziału Komunikacji i Transportu (I piętro, stanowisko 9 lub 10 lub przesłać na adres e-mail prawajazdy@powiattorunski.pl).
Niedostarczenie dowodu wpłaty uniemożliwia wysłanie zamówienia na wyprodukowanie prawa jazdy. - Do wglądu należy przedstawić:
- dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport – oryginał),
- cudzoziemiec dołącza kserokopię karty pobytu, wizy pobytowej lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo zaświadczenie, że studiuje co najmniej od 6 miesięcy (oryginał tego dokumentu do wglądu).
- Sposób dostarczenia dokumentów:
- osobiście w urzędzie po okazaniu dokumentu tożsamości,
- przez pełnomocnika
- drogą elektroniczną przy pomocy elektronicznej skrzynki podawczej www.esp.pwpw.pl – o ile wnioskodawca posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem lub podpis elektroniczny złożony z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP. W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną, kierowca odbiera prawo jazdy osobiście i dostarcza oryginały wymaganych dokumentów.
- Pełnomocnictwo:
W przypadku, gdy strona nie może się stawić osobiście w urzędzie, może wyznaczyć pełnomocnika. Pełnomocnictwo udzielane jest na piśmie.
Pełnomocnictwo nie podlega opłacie, jeżeli udzielone jest małżonkowi, rodzeństwu, wstępnemu lub zstępnemu.
Natomiast w przypadku, gdy udzielane jest osobie obcej opłata wynosi 17 zł, płatne na konto Urzędu Miasta Torunia (nr konta 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799) lub w kasie Starostwa.
- Przed zgłoszeniem się do Ośrodka Szkolenia Kierowców, należy zgłosić się do Wydziału Komunikacji i Transportu, celem otrzymania numeru indentyfikacyjnego profilu kandydata na kierowcę (PKK), przedkładając następujące dokumenty:
- Opłaty:
Wydanie prawa jazdy – 100,00 zł
Opłatę uiszcza się w kasie Starostwa gotówką, lub za pomocą kart płatniczych lub na konto bankowe 40 1090 1128 0000 0001 5139 4498.
Dowód wpłaty należy dostarczyć do Wydziału Komunikacji i Transportu. - Termin załatwienia sprawy:
- PKK jest generowane w systemie w ciągu 2 dni roboczych.
- Termin wydania prawa jazdy: do 1 miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy.
- Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Komunikacji i Transportu
tel. 56 662 89 15, stanowisko 9 i 10, I piętro - Tryb odwoławczy:
- Wykonując czynności materialno – techniczne nie stosuje się trybu odwoławczego.
- W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania pozwolenia do kierowania tramwajem, strona może wnieść odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Starosty Toruńskiego w terminie 14 dni od dnia.
- Dodatkowe informacje:
- Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku; osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny - w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Na stronie internetowej www.info-car.pl, można sprawdzić czy dokument jest gotowy do odbioru w urzędzie.
- Prawo jazdy będzie wydane na okres nie przekraczający 15 lat (dot. kategorii: AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T). Okres ten może by skrócony na podstawie orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego.
- Po pozytywnej weryfikacji wymaganych dokumentów zostanie wygenerowany profil kandydata na kierowcę.
- Prawo jazdy może zawierać ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia kierowcy lub możliwości prowadzenia określonego pojazdu.
- Kierujący może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.
- Odbiór prawa jazdy może nastąpić przez pełnomocnika, który powinien okazać pełnomocnictwo i dokument tożsamości.
- Prawo jazdy wydaje się uprawnionej osobie, w zależności od określonego we wniosku sposobu jego przekazania:
- za pośrednictwem poczty – przesyłając dokument za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (tylko w przypadku, gdy osoba wcześniej uiściła opłatę za wydanie prawa jazdy),
- bezpośrednio – za pokwitowaniem odbioru dokonanym we wniosku.
- Wszystkie akty prawne dostępne są na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych: https://isap.sejm.gov.pl/
- Formularze do pobrania:
Uwaga! Wniosek proszę drukować dwustronnie przy ustawieniu jak najmniejszego marginesu na drukarce laserowej o minimalnej rozdzielczości 600 dpi przy zachowaniu pełnego nasycenia czerni. W przypadku wypisania wniosku na nieprawidłowo wydrukowanym formularzu konieczne jest ponowne jego złożenie na właściwym druku dostępnym w urzędzie.- Wniosek
- Pełnomocnictwo
- druki do pobrania poniżej.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Joanna Wiśniewskadata wytworzenia: 2018-04-23
- opublikował: Marzena Pietruszyńskadata publikacji: 2018-07-26 10:28
- zmodyfikował: Marzena Pietruszyńskaostatnia modyfikacja: 2023-07-20 09:35
- Wniosek (PDF)(dodano: 2022-05-09 11:13)
- Pełnomocnictwo (DOCX)(dodano: 2022-05-09 11:13)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Dagmara Szymczakdata wytworzenia: 2022-04-29
- opublikował: Marzena Pietruszyńskadata publikacji: 2022-05-09 11:12
Złóż wniosek drogą elektroniczną za pośrednictwem ESP PiK
Metryka
- opublikował: Administrator - Dorota Wróblewskadata publikacji: 2014-05-23 12:43