Biuletyn Informacji Publicznej
STAROSTWA POWIATOWEGO W TORUNIU

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • Ankieta

Kalendarium

« poprzedni miesiącmarzec 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.powiattorunski.pl

Treść strony

Regulamin Organizacyjny

                                                                             

                                                           Załącznik do uchwały nr 323/10

                                                           Zarządu Powiatu Toruńskiego z dnia 16 lipca 2010r.

                                                           w  sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego dla

                                                           Placówki Opiekuńczo- Wychowawczej w Chełmży.

 

 

 

 REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

 

 Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Chełmży

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Postanowienia  ogólne

 

§ 1

 

Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Chełmży oraz zakresy czynności wykonywanych przez wewnętrzne działy organizacyjne, a także inne postanowienia związane z pracą Placówki.

 

§ 2

 

Placówka działa na podstawie następujących aktów prawnych:

  1. ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009,  Nr 175, poz. 1362, ze zm.) i rozporządzeń wynikających z ww. ustawy,
  2. Statutu Placówki,
  3. niniejszego regulaminu organizacyjnego Placówki,
  4. innych ustaw, stosownych rozporządzeń, a także odpowiednich uchwał  i decyzji właściwych organów powiatu obowiązujących w prowadzeniu Placówki.

 

§ 3

 

Ilekroć w dalszej części Regulaminu jest mowa o:

1)„Regulaminie” -     należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Chełmży,

     2)„Placówce”       -      należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo- Wychowawczą w Chełmży,

 3)„Dyrektorze”   -      należy przez to rozumieć Dyrektora Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej  w Chełmży

   4)„Zarządzie”      -     należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Toruńskiego,

 5)„Rodzinie zaprzyjaźnionej” -  należy przez to rozumieć rodziny obce, których członkowie wspierają działania wychowawcze placówki opiekuńczo-wychowawczej w zakresie życia rodzinnego,

6)„Wolontariuszu” – należy przez to rozumieć osoby pełnoletnie wspierające pracę wychowawców Placówki przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.

 

§ 4

 

  1. Placówka jest jednostką organizacyjną Powiatu Toruńskiego powołaną do wykonywania zadań publicznych w zakresie pomocy społecznej.
  2. W Placówce znajduje się 20 miejsc.

 

ROZDZIAŁ II

 

Organizacja Placówki, podział zadań i kompetencji

 

§ 5

 

  1. Placówką kieruje Dyrektor powoływany przez Zarząd.
  2. Dyrektor kieruje Placówką na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Placówki.
  3. Dyrektor kieruje Placówką przy pomocy stałego zespołu i głównego księgowego.
  4. Dyrektor organizuje  pracę, kieruje bieżącymi sprawami Placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  5. Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Placówki.
  6. Dyrektor bezpośrednio kieruje działem opiekuńczo-wychowawczym  i działem gospodarczym oraz sprawuje nadzór nad działem administracyjnym.
  7. Dyrektora - w czasie jego nieobecności spowodowanej np. wyjazdem służbowym, urlopem wypoczynkowym – zastępuje wyznaczony przez Dyrektora Placówki pracownik  - w zakresie zadań wskazanych  w pełnomocnictwie.
  8. W przypadku nieobecności Dyrektora spowodowanej jego chorobą Zarząd może powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektora innej osobie,  na czas tej nieobecności.
  9. Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
    1. tworzenie warunków do realizacji zadań Placówki określonych ustawami, aktami prawa wydanymi na ich podstawie i niniejszym regulaminem,
    2. nadzór nad przestrzeganiem standardów usług świadczonych przez Placówkę,
    3. zapoznanie dzieci i pracowników z ich uprawnieniami i obowiązkami oraz regulaminami obowiązującymi w Placówce,
    4. określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej Placówki oraz ustalenie form i metod pracy,
    5. dokonanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy działami,
    6. realizowanie zasad polityki kadrowej i dbałość o należyty dobór pracowników,
    7. zapewnienie skutecznej kontroli realizacji zadań Placówki i przestrzegania przepisów prawa,
    8. kształtowanie właściwego stosunku personelu do dzieci,
    9. zapewnienie przestrzegania praw osobistych dzieci,
    10.  zapewnienie sprawnego funkcjonowania Placówki, jej wszystkich obiektów i urządzeń oraz dbałość o ich stan techniczny i sanitarny.

 

  1. Do wyłącznej kompetencji Dyrektora należy:
    1. wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
  2. realizacja zasad polityki kadrowej i dbanie o należyty dobór pracowników, w tymnawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami Placówki,
  3. reprezentowanie Placówki na zewnątrz, w tym dokonywanie czynności prawnych i składanie oświadczeń woli w imieniu Placówki,
  4. utrzymywanie kontaktów z organami administracji państwowej  i samorządowej.

 

§ 6

 

Do podstawowej działalności Placówki należy między innymi:

  1. stworzenie warunków do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka,
  2. poszanowaniepodmiotowości dziecka, wysłuchiwanie jego zdania  i w miarę możliwości uwzględnianie jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
  3. zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
  4. dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i rodziną oraz zapewnienie dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu  osobistych kontaktów z rodziną,
  5. uczenie nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
  6. poszanowanie potrzeb religijnych dziecka,
  7. uczenie poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej,
  8. uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć, w tym organizowania czasu wolnego,
  9. kształtowanie u dzieci nawyków prozdrowotnych,
    1.  przygotowanie dzieci do podejmowania odpowiedzialności za  własne  postępowanie oraz uczenie samodzielności w życiu,
    2. wyrównywanie deficytów rozwojowych dziecka,
    3. uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami,
    4. przestrzeganie standardów świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych.

 

§ 7

 

  1. Wewnętrzną strukturę organizacyjną Placówki stanowią:
    1. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy,
    2. Dział Administracyjny,
    3. Dział Gospodarczy.

 

  1. Działy, o których mowa w ust. 1, każdy w zakresie określonym  w Regulaminie, podejmują działania i prowadzą sprawy związane                       z realizacją zadań Placówki.
  2. Do wspólnych zadań Działów, o których mowa w ust. 1, należy  w szczególności:
    1. przygotowywanie okresowych sprawozdań, ocen i analiz,
    2. opracowywanie w ramach właściwości Działu materiałów informacyjnych, sprawozdawczości statystycznej  oraz bieżących informacji na określony temat z zakresu swojego działania,
    3. podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej.
  3. Pracownicy Placówki są zobowiązani wykonywać swoje obowiązki w sposób zapewniający sprawną i prawidłową realizację zadań Placówki.

5.  Do obowiązków pracowników należy w szczególności:

  1. należyte wykonywanie zadań przypisanych do zajmowanego stanowiska,
  2. znajomość obowiązujących na stanowisku pracy przepisów prawa,
  3. sumienne wykonywanie służbowych poleceń przełożonych,
  4. przestrzeganie dyscypliny pracy,
  5. pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
    1. przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej.

6.W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy Placówki.   Pracownicy zatrudnieni w Placówce powinni wykazywać należytą postawę  i dawać dobry przykład dzieciom.

 

 

§ 8

 

Dział Opiekuńczo-Wychowawczy

 

  1. Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności:
    1. organizowanie pracy w grupie dzieci oraz pracy indywidualnej   z dzieckiem,
    2. opracowywanie, modyfikowanie i realizacja zadań wynikających   z indywidualnych planów pracy,
    3. opracowywanie diagnoz i opinii o dzieciach przybywających do Placówki,
    4. prowadzenie zajęć terapeutycznych, kompensacyjnych, socjalizacyjnych, logopedycznych, korekcyjnych i resocjalizacyjnych,
    5. praca z rodziną dzieci,
    6. poradnictwo dla rodziców wychowanków,
    7. pozostawanie w stałym kontakcie z rodziną wychowanków,
    8. utrzymywanie kontaktów z pracownikami instytucji wspierającymi dziecko i jego rodzinę,
    9.  prowadzenie dokumentacji osobistej wychowanka.
  2. W skład Działu wchodzą następujące stanowiska pracy:
    1. wychowawcy,
    2. pedagoga,
    3. psychologa,
    4. terapeuty,
    5. pracownika socjalnego,
    6. opiekunki dziecięcej.
  3.  Działem kieruje bezpośrednio Dyrektor Placówki.

 

§ 9

 

Dział Administracyjny

 

  1. Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności :
    1. obsługa finansowo – księgowa,

2) prowadzenie operacji księgowych,

3) obsługa funduszu płac oraz funduszu socjalnego,

4) obsługa kasowa,

5) kontrola finansowa zadań Placówki.

 

  1. W skład Działu wchodzą następujące stanowiska pracy:
    1. główny księgowy,
    2. stanowisko ds. administracyjno-kadrowych,
    3. kasjer/dietetyk,
    4. zaopatrzeniowiec/magazynier.

3. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:

  1. prowadzenie rachunkowości Placówki zgodnie z obowiązującymi  przepisami,
  2. nadzór nad bieżącym i prawidłowym prowadzeniem księgowości  budżetowej i podatkowej Placówki,
  3. kierowanie pracą Działu zgodnie z niniejszym regulaminem  i innymi regulaminami, wytycznymi Dyrektora oraz zadaniami stojącymi przed Placówką i działami,
  4. organizowanie pracy Działu, w tym zapewnienie właściwego podziału pracy między poszczególne stanowiska,
  5. nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań Działu i przestrzeganie przepisów prawa przez pracowników Działu,
  6. wykonywanie  zadań i poleceń Dyrektora Placówki,
  7. nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przestrzeganiu tajemnicy służbowej i państwowej,
  8. bezpieczeństwo i higiena pracy oraz przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
  9. prowadzenie kontroli wewnętrznej,
  10. wykonywanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczegółowych.

4. Do zadań pracownika na stanowisku ds. administracyjno-kadrowych należy  w szczególności:

  1. prowadzenie dokumentacji Placówki zgodnie z instrukcją kancelaryjną  i jednolitym rzeczowym wykazem akt,
  2. prowadzenie akt osobowych pracowników,
  3. przyjmowanie oraz prowadzenie rejestr skarg i wniosków,
  4. prowadzenie archiwum placówki,
  5. wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki  w zależności od potrzeb.

 5. Do zadań pracownika na stanowisku kasjer/dietetyk należy w szczególności:

  1. prowadzenie operacji gotówkowych,
  2. obsługa finansowa  i kasowa Placówki,

     3) prowadzenie spraw związanych ze zbiorowym żywieniem, w tym sporządzanie jadłospisów zgodnych z normami wiekowymi.

  1. Do zadań pracownika na stanowisku zaopatrzeniowiec/magazynier należy  w szczególności prowadzenie prawidłowej gospodarki materiałowo -magazynowej Placówki oraz zaopatrzenie Placówki w artykuły niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania-  zgodnie z obowiązującymi przepisami.

7. Działem kieruje bezpośrednio główny księgowy Placówki.

 8.  Nadzór nad Działem sprawuje Dyrektor Placówki.

 

§ 10

 

Dział Gospodarczy

 

  1. Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności:
    1. przygotowywanie posiłków dla wychowanków,
  2. utrzymanie obiektów i urządzeń w należytym stanie technicznym i stałej sprawności, obejmujące m.in. ich naprawy i konserwacje,               
  3. utrzymanie porządku w Placówce oraz na terenie wokół niej,
  4. ogrzewanie  budynków w sezonie grzewczym.
    1. W Dziale zatrudnione mogą być osoby na stanowisku:
      1. kucharki,
      2. konserwatora,
      3. sprzątaczki,
  5. praczki.  

3. Działem kieruje bezpośrednio Dyrektor Placówki.

 

§ 11

 

W Placówce wskaźnik zatrudnienia pracowników musi być określony  w wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa                              i indywidualnej opieki oraz uwzględniać wiek dzieci, stan ich zdrowia i rozwoju oraz warunki lokalowe Placówki.

 

§ 12

 

  1. W Placówce zatrudnieni mogą być: wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy,

terapeuci, pracownicy socjalni, opiekunki dziecięce, lekarze i pielęgniarki posiadający odpowiednie wykształcenie - zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19.10.2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 201,poz. 1455).

  1. Do zadań wychowawcy Placówki należy organizowanie pracy z grupą dzieci oraz pracy indywidualnej z dzieckiem, kierowanie procesem wychowawczym dziecka (przy czym jeden wychowawca kieruje procesem wychowawczym nie więcej niż 8 dzieci), realizowanie zadań wynikających       z indywidualnego planu pracy oraz pozostawanie w stałym kontakcie z rodziną dziecka i składanie wnioski o przeniesienie dziecka do innej placówki.

3. Pracę wychowawcy wspierają pracownicy, których zatrudnienie wynika  z potrzeby organizowania zajęć terapeutycznych oraz zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.

4.  Do zadań pedagoga należy przygotowanie diagnozyindywidualnej dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.

5.  Do zadań psychologa należy przygotowanie diagnozyindywidualnej dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.

6.  Do zadań terapeuty należy prowadzenie zajęć terapeutycznych o profilu wynikającym z potrzeb wychowanków.

7.  Do zadań pracownika socjalnego należy praca z rodziną dziecka, rozpoznanie jego sytuacji rodzinnej, utrzymywanie kontaktu z instytucjami wspierającymi tę rodzinę, inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny.

8.  Do zadań opiekun dziecięcego należy opiekowanie się dzieckiem do lat trzech oraz dzieckiem niepełnosprawnym.

9. Do zadań lekarza i pielęgniarki należy realizowanie zadań wynikających z potrzeb zdrowotnych wychowanków.

10. Placówka utrzymuje kontakt z pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy  społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka w celu uzyskania informacji o jego sytuacji rodzinnej.

11. Specjaliści pracujący w Placówce udzielają porad byłym wychowankom Placówki w okresie 3 lat po opuszczeniu przez nich Placówki.

 

§ 13

 

  1. Działalność Placówki może być uzupełniona pracą wolontariuszy.

2.   Wymagania oraz zasady świadczenia pracy przez wolontariuszy w Placówce określone zostały w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 201, poz.1455).

 

§ 14

 

Działalność Placówki wspomagają również rodziny zaprzyjaźnione, które uczestniczą w życiu społeczności Placówki.

 

§ 15

 

  1. Dzieci przebywające w Placówce mają prawo do poszanowania swobód i wolności wynikających z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencji Praw Dziecka, obowiązujących przepisów prawa oraz innych aktów prawnych.
  2. Zapewnienie przestrzegania praw dziecka realizowane jest poprzez:
    1. zapewnienie zgodnie z potrzebami dziecka opieki i wychowania,
    2. zapewnienie stabilnego środowiska wychowawczego,
    3. utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną,
    4. umożliwienie powrotu do rodziny naturalnej,
    5. traktowanie w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej,
    6. ochronę przed bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka,
    7. praktyki religijne, zgodne z wolą rodziców i potrzebami dziecka,
    8. kształcenie, rozwój uzdolnień, zainteresowań i indywidualności jak również poprzez prawo do zabawy i wypoczynku,
    9. pomoc w przygotowaniu do samodzielnego życia,
      1. dostęp do informacji,
      2. umożliwienie wyrażanie opinii w sprawach, które go dotyczą,
      3. ochronę przed poniżającym traktowaniem i karaniem,
      4. wychowanie bez przemocy,
      5. poradnictwo rodzinne,
      6. terapię rodzinną,
      7. pracę socjalną,
      8. zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych tj. zapewnienie schronienia, artykułów żywnościowych oraz  odzieży stosownej do pory roku i wieku dziecka,
      9. tworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu poczucia      bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju dziecka,
      10. zapewnienie czynnego uczestnictwa w procesach tworzenia indywidualnych programów usamodzielnienia, w omawianiu aktualnej sytuacji rodzinnej i tworzeniu warunków życia w Placówce,
      11. przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania społecznego poprzez właściwą edukację.

 

ROZDZIAŁ III

 

Zasady podpisywania pism

 

§ 16

 

Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:

  1. pisma i wystąpienia związane z realizacją zadań Placówki kierowane do organów administracji państwowej i samorządowej oraz kościelnych osób prawnych, stowarzyszeń i fundacji,
  2. zarządzenia wewnętrzne,
  3. umowy o pracę z pracownikami Placówki,
  4. zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników Placówki.

§ 17

 

Główny księgowy podpisuje:

1) pisma i wystąpienia związane z realizacją zadań działu, którym kieruje,

  1. odpowiedzi na pisma imiennie do niego kierowane.

 

§ 18

 

W czasie nieobecności Dyrektora dokumenty podpisuje wyznaczony przez Dyrektora Placówki pracownik w zakresie zadań wskazanych   w pełnomocnictwiez wyłączeniem dokumentów określonych  w § 16.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Organizowanie działalności kontrolnej

 

§ 19

 

Celem kontroli jest:

  1. zapewnienie Dyrektorowi informacji niezbędnych do efektywnego kierowania Placówką i podejmowania odpowiednich decyzji,
  2. ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowania metod i środków,
  3. doskonalenie metod pracy Placówki.

 

§ 20

 

  1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
  2. Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonuje Dyrektor oraz pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli.
  3. Zakres zadań kontrolnych pracowników określają szczegółowe zakresy czynności.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

 

Postanowienia końcowe

 

§ 21

 

  1. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa „Regulamin pracy” ustanowiony przez Dyrektora w drodze odrębnego zarządzenia.
  2. Zasady funkcjonowania Placówki oraz prawa i obowiązki wychowanków określa „Regulamin wychowanków” ustanowiony przez Dyrektora w drodze odrębnego zarządzenia.
  3. Placówka stosuje odpowiednio instrukcję kancelaryjną obowiązującą organy samorządu powiatu.

 

§ 22

 

Placówka używa podłużnej pieczęci nagłówkowej o treści :

Placówka Opiekuńczo- Wychowawcza  w Chełmży.”

 

§ 23

 

Integralną część Regulaminu stanowi załącznik  - Schemat struktury organizacyjnej Placówki.

 

§ 24

 

Wszelkie zmiany i uzupełnienia Regulaminu następują w trybie i na zasadach właściwych dla jego uzupełnienia.

 

§ 25

 

Niniejszy Regulamin został opracowany w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu.

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Marszałkowska
  • opublikował: brak informacji
    data publikacji: 2011-01-25 09:29
  • zmodyfikował: brak informacji
    ostatnia modyfikacja: 2011-06-16 12:12

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 11368
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2011-06-16 12:12:44

Banery

  • Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych współfinansowane ze środków Ministra Cyfryzacji