Odnośniki

Fotokod z linkiem do niniejszej strony

Fotokod

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka
-- w całym serwisie

Menu

Ważne strony

Nawigacja

Treść strony

 

  1. Obszary wsparcia, cele programu, adresaci programu, formy i zakres pomocy, maksymalne kwoty dofinansowania ze środków PFRON, udział własny Wnioskodawcy, zakres pojęć

 

  1. Obszar A – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu. Celem jest likwidacja lub ograniczenie bariery transportowej.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej lub jest dzieckiem i posiada

- znaczny lub umiarkowany stopień , a w przypadku osób do 16 r. życia – orzeczenie o niepełnosprawności

- dysfunkcję narządu ruchu

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup i montaż oprzyrządowania do posiadanego samochodu

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 5.000 zł

Udział własny:

  1. 15% ceny brutto zakupu/usługi

Dysfunkcja narządu ruchu – w przypadku obszaru A, oznacza:

  1. Dysfunkcję stanowiącą podstawę orzeczenia  o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ( a w przypadku osób niepełnosprawnych do 16 roku życia – orzeczenia o niepełnosprawności ) – dysfunkcja narządu ruchu musi być przyczyną wydania orzeczenia

Oprzyrządowanie samochodu oznacza:

  1. Dostosowane  do indywidualnych potrzeb związanych z rodzajem niepełnosprawności adresata programu urządzenia ( montowane fabrycznie lub dodatkowo ) lub również wyposażenie samochodu, które umożliwia użytkowanie samochodu przez osobę niepełnosprawną z dysfunkcją ruchu lub przewożenie samochodem osoby niepełnosprawnej oraz niezbędnego sprzętu rehabilitacyjnego np. podnośnik lub najazd dla wózka inwalidzkiego, dodatkowe pasy i uchwyty ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, specjalne siedzenia, niestandardowe akcesoria i urządzenia wspomagające kierowanie samochodem przez osobę niepełnosprawną ruchowo, w tym automatyczna skrzynia biegów, sprzęgło automatyczne, ręczny sterownik sprzęgła, ręczny gaz – hamulec, elektroniczna obręcz przyspieszenia oraz urządzenia pomocnicze: przedłużenie pedałów, przeniesienie przełączników, dźwigni i pedałów, system wspomagania parkowania, sterowanie elektroniczne, elektrohydrauliczne mechanizmy do obniżania i podnoszenia nadwozia itp.

Posiadacz samochodu – w rozumieniu programu, to jego właściciel lub współwłaściciel

 

  1. Obszar B1 – pomoc w zakupie specjalistycznego sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. Celem jest przygotowanie beneficjentów pomocy z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej lub jest dzieckiem i posiada:

- znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności

- dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzroku

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup specjalistycznego sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 5.000 zł

Udział własny:

  1. 10% ceny brutto zakupu

Dysfunkcja narządu ruchu – w przypadku obszaru B1, oznacza:

  1. Potwierdzony zaświadczeniem lekarskim wrodzony brak lub amputacja obu kończyn górnych – co najmniej w obrębie przedramienia a także dysfunkcja charakteryzująca się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie obu kończyn górnych, wynikająca ze schorzeń o różnej etiologii  ( m.inn. porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe );

Oceniając zakres i rodzaj ograniczeń bierze się pod uwagę , czy obniżenie sprawności ruchowej wyklucza korzystanie ze standardowego sprzętu komputerowego

Dysfunkcja narządu wzroku – w przypadku obszaru B1, oznacza:

  1. Dysfunkcja wzroku stanowiąca powód wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności;

W przypadku:

  1. Osób niepełnosprawnych do 16 roku życia
  2. Gdy dysfunkcja narządu wzroku nie jest przyczyną wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności,

wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza okulistę potwierdzające, że osoba niepełnosprawna, której dotyczy wniosek, utraciła wzrok albo ma ostrość wzroku ( w korekcji ) w oku lepszym równą lub poniżej 0,06 i/lub ma zwężenie pola wodzenia poniżej 30 stopni;

oceniając zakres i rodzaj ograniczeń bierze się pod uwagę, czy obniżenie sprawności wzrokowej wyklucza korzystanie z podstawowego ( standardowego ) sprzętu komputerowego i oprogramowania

Podstawowe oprogramowanie oznacza:

  1. Standardowe oprogramowanie, w tym również aktualizacyjne, dedykowane m.in. dla podstawowego sprzętu komputerowego, nieposiadające znamion szczególnego przystosowania do potrzeb osób z dysfunkcją narządu wzroku lub osób z brakiem lub znacznym niedowładem obu kończyn górnych, np. edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne, słowniki, przeglądarki internetowe, encyklopedie, programy edukacyjne

Podstawowy sprzęt komputerowy – należy przez to rozumieć:

  1. Standardowy sprzęt komputerowy, nie będący specjalnie zaprojektowany i produkowany na potrzeby osób z dysfunkcją narządu wzroku lub osób z brakiem lub znacznym niedowładem obu kończyn górnych , tj. jednostkę centralną komputera ( w której skład wchodzą m.inn.: procesor, płyta główna, pamięć operacyjna, twardy dysk, zasilacz, obudowa ) np. komputer stacjonarny, komputer o budowie kompaktowej typu all-in-one ( wszystko w jednym ), komputer przenośny typu lap-top, netbook, palm top, PDA, a także standardowe urządzenia i podzespoły elektroniczne, czyli urządzenia i podzespoły znajdujące się w powszechnym użytku do zastosowań zarówno amatorskich jak i profesjonalnych, współpracujące z ww. jednostkami centralnymi komputera i stanowiące ich uzupełnienie

Specjalistyczne oprogramowanie komputerowe oznacza:

  1. Każde oprogramowanie, w tym aktualizacyjne, które nie jest oprogramowaniem podstawowym, posiadające szczególne znamiona przystosowania do potrzeb osób z brakiem lub znacznym niedowładem obu kończyn górnych albo z dysfunkcją narządu wzroku oraz schorzeń współistniejących

Specjalistyczny sprzęt komputerowy oznacza:

  1. Stosownie do potrzeb wynikających z rodzaju i zakresu niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej:
  1. Każdy sprzęt komputerowy lub jego element, który nie jest podstawowym sprzętem komputerowym ( np. klawiatura brajlowska, klawiatura z większymi klawiszami, dostosowanymi nakładkami i ramkami, mysz pneumatyczna, myszka sterowana głową, urządzenia umożliwiające poruszanie kursorem poprzez ruchy wykonywane głową lub za pomocą mrugania, monitor komputerowy o przekątnej ekranu przekraczającej 24”)
  2.  Elektroniczne urządzenia współpracujące z podstawowym sprzętem komputerowym ( np. lupy elektroniczne, powiększalniki komputerowe , sprzężone syntezatory mowy, udźwiękowione słowniki, dyktafony, notatniki cyfrowe ), które to sprzęty i urządzenia posiadają szczególne, funkcjonalne znamiona przystosowania do potrzeb osób:

- z dysfunkcją wzroku – z wyłączeniem sprzętów i urządzeń pełniących samodzielnie funkcję urządzeń lektorskich lub brajlowskich, lub

- z brakiem albo znacznym niedowładem obu kończyn górnych,

Oraz schorzeń współistniejących

 

  1. Obszar B2 – pomoc w zakupie urządzeń lektorskich. Celem jest przygotowanie beneficjentów pomocy z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej lub jest dzieckiem i posiada:

- znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności

- dysfunkcję narządu wzroku

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup urządzeń lektorskich

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 5.000 zł

Udział własny:

  1. 10% ceny brutto zakupu

Dysfunkcja narządu wzroku – w przypadku obszaru B2, oznacza:

  1. Dysfunkcja wzroku stanowiąca powód wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności;

W przypadku:

  1. Osób niepełnosprawnych do 16 roku życia
  2. Gdy dysfunkcja narządu wzroku nie jest przyczyną wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności,

wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza okulistę potwierdzające, że osoba niepełnosprawna, której dotyczy wniosek, utraciła wzrok albo ma ostrość wzroku ( w korekcji ) w oku lepszym równą lub poniżej 0,06 i/lub ma zwężenie pola wodzenia poniżej 30 stopni;

oceniając zakres i rodzaj ograniczeń bierze się pod uwagę, czy obniżenie sprawności wzrokowej wyklucza korzystanie z podstawowego ( standardowego ) sprzętu komputerowego i oprogramowania

 

  1. Obszar B3 – pomoc w zakupie urządzeń brajlowskich. Celem jest przygotowanie beneficjentów pomocy z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej lub jest dzieckiem i posiada:

- znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności

- dysfunkcję narządu wzroku

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup urządzeń brajlowskich

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 12.000 zł

Udział własny:

  1. 5% ceny brutto zakupu

Dysfunkcja narządu wzroku – w przypadku obszaru B3, oznacza:

  1. Dysfunkcja wzroku stanowiąca powód wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności;

W przypadku:

  1. Osób niepełnosprawnych do 16 roku życia
  2. Gdy dysfunkcja narządu wzroku nie jest przyczyną wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności,

wnioskodawca zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza okulistę potwierdzające, że osoba niepełnosprawna, której dotyczy wniosek, utraciła wzrok albo ma ostrość wzroku ( w korekcji ) w oku lepszym równą lub poniżej 0,06 i/lub ma zwężenie pola wodzenia poniżej 30 stopni;

oceniając zakres i rodzaj ograniczeń bierze się pod uwagę, czy obniżenie sprawności wzrokowej wyklucza korzystanie z podstawowego ( standardowego ) sprzętu komputerowego i oprogramowania

Urządzenia brajlowskie – należy przez to rozumieć samodzielnie funkcjonujące, elektroniczne urządzenia nie posiadające znamion podstawowego sprzętu komputerowego i podstawowego oprogramowania, które to urządzenia posiadają szczególne znamiona przystosowania dla osób z dysfunkcją wzroku, umożliwiające co najmniej:

  1. Przetwarzanie grafiki i/lub tekstu na pismo Braillea i/lub na formę wypukłych rysunków, np. linijki brajlowskie, tablety wypukłe, notatniki brajlowskie
  2. Wykonywanie wydruków w piśmie Braillea i/lub w formie rysunków wypukłych m.inn. na nośnikach papierowych, foliach, papierze pęczniejącym np. drukarki brajlowskie, termograficzne

 

  1. Obszar B4 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu komputerowego i oprogramowania lub urządzeń lektorskich albo brajlowskich. Celem jest przygotowanie beneficjentów pomocy z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej lub jest dzieckiem i posiada:

- znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności oraz która jest lub w danym roku będzie beneficjentem pomocy w ramach obszaru B1, B2 lub B3

Formy i zakres pomocy:

  1. Szkolenia w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz urządzeń lektorskich i brajlowskich

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. Dla osoby głuchoniewidomej – 1.500 zł
  2. Dla pozostałych adresatów obszaru – 1.000 zł

Udział własny: nie jest wymagany

Osoba głuchoniewidoma – to osoba niepełnosprawna, która na skutek równoczesnego uszkodzenia słuchu i wzroku napotyka bardzo na duże trudności w wymianie informacji oraz w komunikowaniu się, stan ten musi być potwierdzony w odpowiednim dokumencie lub zaświadczeniu lekarskim

Urządzenia lektorskie – to:

  1. Samodzielnie funkcjonujące, elektroniczne urządzenia nie posiadające znamion podstawowego sprzętu komputerowego i podstawowego oprogramowania, które to urządzenia posiadają szczególne znamiona przystosowania dla osób z dysfunkcją wzroku poprzez umożliwienie rejestrowania i/lub przetwarzania grafiki i/lub tekstu na mowę syntetyczną i/lub na dane cyfrowe

 

  1. Obszar C – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym. Celem jest likwidacja lub ograniczenie bariery w poruszaniu się, umożliwiające uczestnictwo beneficjentów pomocy w aktywności społecznej albo wzrost lub utrzymanie istniejącej aktywności.

Adresat:

  1. Posiada znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 r. życia – orzeczenie o niepełnosprawności
  2. Nie może poruszać się samodzielnie za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym z zastrzeżeniem że, kobiety powyżej 60 roku życia oraz mężczyźni powyżej 65 roku życia mogą uczestniczyć w obszarze C o ile są zatrudnieni.

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 7.000 zł z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania do 14.000 zł w indywidualnych przypadkach, wyłącznie w przypadku, gdy:

- zwiększenie tej kwoty umożliwi zakup wózka dopasowanego do indywidualnych potrzeb zdrowotnych osoby niepełnosprawnej, będącej adresatem programu

- celowość zwiększenia kwoty dofinansowania zostanie potwierdzona przez eksperta powołanego przez realizatora programu

Udział własny:

  1. 10% ceny brutto zakupu

 

  1. Obszar D – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym. Celem jest likwidacja lub ograniczenie bariery w poruszaniu się, umożliwiające uczestnictwo beneficjentów pomocy w aktywności społecznej albo wzrost lub utrzymanie istniejącej aktywności.

Adresat:

  1. Posiada znaczny stopień niepełnosprawności, a w przypadku osób do 16 r. życia – orzeczenie o niepełnosprawności oraz jest użytkownikiem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

Formy i zakres pomocy:

  1. Zakup dodatkowego wyposażenia, części zamiennych i akumulatorów do posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym i/lub jego niezbędnych napraw, remontów, przeglądów technicznych, konserwacji i renowacji, z uwzględnieniem możliwości refundacji kosztów poniesionych w okresie do 6-ciu miesięcy przed złożeniem  wniosku.

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 3.000 zł

Udział własny: nie jest wymagany

 

  1. Obszar E – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B.  Celem jest likwidacja lub ograniczenie bariery transportowej.

Adresat:

  1. Jest osobą pełnoletnią, w wieku aktywności zawodowej i posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności wydany z powodu dysfunkcji narządu ruchu oraz brak jest przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.

Formy i zakres pomocy:

  1. Uzyskania prawa jazdy w szczególności:

- kursu i egzaminów na prawo jazdy kategorii B

- oraz w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy kosztów związanych z

● zakwaterowaniem i wyżywieniem w okresie trwania kursu

● dojazdem obejmującym koszty przyjazdu na kurs i powrotu z kursu

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. Dla kosztów kursu i egzaminów – 1.500 zł
  2. Dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy ( koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem i dojazdem w okresie trwania kursu ) – 600 zł

Udział własny:

  1. 25% ceny brutto zakupu/usługi

 

  1. Obszar F – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej. Celem jest umożliwianie beneficjentom pomocy pełnienia różnych ról społecznych poprzez zastosowanie elementów wspierających ich zatrudnienie.

Adresat:

  1. Jest w wieku aktywności zawodowej, posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, jest aktywna zawodowo i ma pod swoją opieką dziecko.

Formy i zakres pomocy:

  1. Opłaty za pobyt dziecka osoby niepełnosprawnej w żłobku lub przedszkolu, z uwzględnieniem możliwości refundacji kosztów poniesionych od dnia złożenia wniosku

Maksymalna kwota dofinansowania:

  1. 200 zł miesięcznie, jednak nie więcej niż 2.200 zł w ciągu roku – za każde dziecko wnioskodawcy przebywające w żłobku lub przedszkolu

Udział własny:

  1. 15% kosztów tej opłaty

 

  1. Pozostałe informacje

 

► 1. Środki stanowiące udział własny Wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON.

► 2. Przez aktywność zawodową rozumie się:

  1. Zatrudnienie,  lub
  2. Rejestrację w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna, lub
  3. Rejestrację w Urzędzie Pracy jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu

Przy czym w przypadkach b) i c), rejestracja w urzędzie pracy, która nastąpiła w ciągu 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, nie będzie uznawana za spełnienie warunku uczestnictwa w programie, z wyjątkiem:

  1. Gdy w tym okresie nastąpiło ustanie stosunku pracy a od daty ustania stosunku pracy do dnia zarejestrowania w PUP nie upłynęło więcej niż dwa miesiące,
  2.  Gdy wnioskodawca w ciągu roku poprzedzającego złożenie wniosku przebywał na długotrwałym leczeniu ( trwającym dłużej niż 3 miesiące ), a od daty zakończenia leczenia do dnia zarejestrowania w PUP nie upłynęło więcej niż dwa miesiące
  3. Gdy wnioskodawca aktualnie uczestniczy w kursie lub szkoleniu służącym podniesieniu kwalifikacji zawodowych, a uczestnictwo w tym kursie lub szkoleniu wiązało się z koniecznością wcześniejszego wykreślenia z rejestru PUP.

► 3. Przez orzeczenie równoważne rozumie się:

  1. Regulacje o których mowa w art. 5 i 62 ustawy o rehabilitacji ( Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm. )

► 4. Jeżeli mowa o zatrudnieniu – to rozumie się;

  1. Stosunek pracy na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub określony, jednakże nie krótszy niż 3 miesiące,
  2. Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej umowy o pracę, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych pracownik został powołany na czas określony; okres ten nie może być krótszy niż 3 m-ce
  3. Działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników ( Dz.U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z późn. zm.)
  4. Działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm. )
  5. Zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej na okres nie krótszy niż 6 m-cy
  6. Staż zawodowy w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. )

 

Reasumując – adresaci pomocy - wiek:

 

  1. Osoby w wieku aktywności zawodowej:
  1. A
  2. B1-B4
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  1. Dzieci i młodzież do 18 r. życia:
  1. A
  2. B1-B4
  3. C
  4. D
  1. Osoby, które przekroczyły wiek aktywności zawodowej:
  1. C – jeśli są zatrudnione D

 

Reasumując – adresaci pomocy – stopnie niepełnosprawności:

 

  1. Znaczny stopień niepełnosprawności:
  1. A
  2. B1-B4
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  1. Umiarkowany stopień niepełnosprawności:
  1. A
  2. E
  3. F
  1. Orzeczenie o niepełnosprawności do 16 r. życia:
  1. A
  2. B1-B4
  3. C
  4. D
  1. Lekki stopień niepełnosprawności – brak możliwości uzyskania dofinansowania

 

Reasumując – adresaci pomocy – dysfunkcje:

 

  1. Dysfunkcja narządu ruchu:
  1. A
  2. B1
  3. B4
  4. C
  5. D
  6. E
  1. Dysfunkcja narządu wzroku:
  1. B1-B4
  1. Każdy rodzaj dysfunkcji:
  1. C – o ile osoba nie może poruszać się samodzielnie za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym
  2. D – o ile osoba jest użytkownikiem

 

Reasumując – adresaci pomocy – dodatkowe wymagania:

  1. B1 – w zakresie osób z dysfunkcją narządu ruchu – tylko osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych
  2. B4 – tylko Beneficjenci pomocy w ramach obszarów:
  1. B1
  2. B2 lub B3
  1. C – tylko osoby, które nie mogą poruszać się samodzielnie za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym

Brak możliwości poruszania się samodzielnie za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym oznacza sytuację kiedy:

  1. Stan zdrowia oraz dysfunkcji narządu ruchu osoby wyklucza samodzielne poruszanie się i przemieszczanie przy pomocy ręcznego wózka inwalidzkiego.
  2. Brak takiej możliwości powinien wynikać z dysfunkcji charakteryzującej się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie co najmniej jednej kończyny dolnej i górnej;

stan ten może wynikać ze schorzeń o różnej etiologii ( m.inn. amputacje, porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe ) i musi być potwierdzony zaświadczeniem lekarskim;

oceniając zasadność dofinansowania wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym należy brać pod uwagę, czy:

- korzystanie z wózka o napędzie elektrycznym jest wskazane z punktu widzenia procesu rehabilitacji ( czy nie spowoduje wstrzymania lub pogorszenia tego procesu )

- korzystanie z wózka o napędzie elektrycznym wpłynie niekorzystnie na sprawność kończyn

- istnieją przeciwwskazania do korzystania z wózka o napędzie elektrycznym ( np. utraty przytomności, epilepsja )

- zakres i rodzaj ograniczeń stanowi poważne utrudnienie w samodzielnym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej

 

Reasumując – adresaci pomocy – dodatkowe wymagania:

  1. D – tylko osoby użytkujące wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym
  2. E – tylko osoby pełnoletnie, wobec których nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami
  3. F – tylko osoby aktywne zawodowo, mające pod swoją opieką dziecko

 

Reasumując – adresaci pomocy – dodatkowe wymagania:

  1. W ramach obszarów A – D:
  1. Mogą ubiegać się o dofinansowanie stosownie do potrzeb wynikających z rodzaju i zakresu niepełnosprawności

 

Reasumując – adresaci pomocy – dodatkowe wymagania:

  1. Rodzaj niepełnosprawności uprawniający do uczestnictwa w programie musi być potwierdzony:
  1. W orzeczeniu dot. niepełnosprawności

Oraz gdy PFRON określa dodatkowe wymagania  w zakresie rodzaju niepełnosprawności

► w zaświadczeniu lekarskim ( lekarz specjalista o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu )

 

Adresat może ubiegać się o dofinansowanie w ramach obszarów A-D stosownie do potrzeb wynikających z rodzaju i zakresu niepełnosprawności.

 

Do oceny skuteczności działania programu przyjmuje się wskaźniki ( wynik na podstawie badania ankietowego, przeprowadzonego nie wcześniej niż w II połowie roku następującego po roku udzielenia dofinansowania ):

 

  1. Rezultatu – liczba osób dla których zostały zlikwidowane lub zmniejszone bariery uniemożliwiające uczestnictwo w życiu społecznym, zawodowym i w dostępie do edukacji,
  2. Wpływu – liczba osób niepełnosprawnych, których aktywność społeczna lub zawodowa wzrosła w wyniku uczestnictwa w programie

Ewaluację programu można przeprowadzić na reprezentatywnej próbie losowej przy użyciu uznanych w nauce metod ewaluacji – także odrębnie dla każdego obszaru.

 

 

  1. Podstawa prawna programu

Art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm. )

 

  1. Kim jest wnioskodawca
  1. To osoba wnioskująca o dofinansowanie:
  1. W przypadku niepełnoletnich adresatów programu ( dzieci i młodzież do lat 18 ) wnioskodawcą jest jeden z rodziców sprawujący opiekę nad osobą niepełnosprawną lub opiekun prawny
  2. W przypadku pełnoletnich osób nie posiadających pełnej zdolności do czynności prawnych, wnioskodawcą jest opiekun prawny

 

  1. Dokumentacja wnioskodawców i tryb postępowania
  1. Rodzaj niepełnosprawności musi być potwierdzony:
  1. W orzeczeniu o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności tej osoby albo w orzeczeniu równoważnym oraz gdy PFRON określa dodatkowe wymagania w zakresie rodzaju niepełnosprawności
  2. W zaświadczeniu lekarskim, wydanym przez lekarza specjalistę o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu.
  3. W przypadku wniosku, który w trakcie jego oceny nasuwa wątpliwości co do możliwości pozytywnej weryfikacji pod względem kryterium dotyczącego rodzaju niepełnosprawności adresata programu lub co do celowości wnioskowanego dofinansowania do podjęcia pozytywnej decyzji wymagana jest pozytywna opinia wydana przez eksperta – lekarza specjalisty o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu.
  1. Dofinansowanie następuje na wniosek zawierający uzasadnienie wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu.
  2. Przyjmowanie wniosków przez PCPR może nastąpić w trybie ciągłym, jednak nie później niż do dnia 30 września danego roku realizacji programu, w 2012 r. – nie wcześniej niż pod koniec I półrocza. W kolejnych latach nawet od 1 stycznia.
  3. PCPR – wykonuje:
  1. Nabór oraz weryfikację formalną i merytoryczną wniosków
  2. Podejmuje decyzje, zawiera umowy dofinansowania
  3. Zajmuje się obsługą administracyjno-finansową zawartych umów
  4. Monitoruje prawidłowości wykorzystania środków
  5. Monitoruje realizację celów programu przez beneficjentów
  6. Sprawozdawczość z realizacji programu na potrzeby PFRON
  1. W sprawach nieuregulowanych w programie i przez Zarząd PFRON dotyczących trybu postępowania i zasad dofinansowania stosuje się odpowiednio przepisy określone w rozporządzeniu MP i PS z 25.06.2002 r. ( Dz.U. nr 96, poz. 861, z późn. zm. ). w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON.
  2. Dodatkowe wymagania w zakresie weryfikacji formalnej wniosków – w przypadku okresów karencji wskazanych w rozdziale V ust. 5 programu:
  1. Okresy te podlegają wydłużeniu w przypadku beneficjentów, którzy uzyskując dofinansowanie w ramach programów realizowanych przez PFRON, zawarli z PFRON umowę dofinansowania z okresem obowiązywania tej umowy dłuższym niż 3 lata, a okres ten nie upłynął przed złożeniem wniosku w ramach programu „Aktywny samorząd”.
  2. Okresy te dotyczą wnioskodawcy a także osoby niepełnosprawnej, na rzecz której wnioskodawcy udzielono dofinansowania ze środków PFRON.
  3. Przez ten sam cel pomocy ze środków PFRON należy rozumieć przedmiot dofinansowania określony w poszczególnych obszarach programu
  4. Weryfikacja formalna wniosku polega na sprawdzeniu przez pracownika Realizatora, czy wnioskodawca i/lub jego podopieczny spełnia obowiązujące warunki uczestnictwa w programie i ubiegania się w jego ramach o wsparcie. Ocenie formalnej podlega:

- spełnianie przez wnioskodawcę/podopiecznego wnioskodawcy wszystkich kryteriów uprawniających do złożenia wniosku i uzyskania dofinansowania,

-  dotrzymanie przez wnioskodawcę terminu na złożenie wniosku,

- zgodność zgłoszonego we wniosku przedmiotu dofinansowania z zasadami wskazanymi w programie

-  kompletność i poprawność danych zawartych we wniosku, zgodność wniosku oraz wymaganych załączników

- wypełnienie wymaganych rubryk we wniosku i załącznikach do wniosku

- zgodność reprezentacji wnioskodawcy lub jego podopiecznego – w trakcie weryfikacji sprawdzane jest czy wniosek został podpisany przez osoby do tego uprawnione

  1. Dodatkowe wymagania w zakresie weryfikacji merytorycznej wniosków:
  1. Ekspertem o którym mowa w obszarze C ( rozdział VI ust. 5 programu oraz w ust. 6 pkt 6 lit. b. kierunków działań i warunków brzegowych ) nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających  lub pracownikiem firm oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku.
  2. Celem rzetelnej oceny wniosku ekspert powinien potwierdzić stan faktyczny związany z zakresem dysfunkcji i potrzebą wyposażenia potencjalnego beneficjenta we wnioskowany przedmiot dofinansowania – o ile to możliwe z uwagi na sytuację zdrowotną osoby niepełnosprawnej – w trakcie konsultacji z udziałem potencjalnego beneficjenta pomocy.
  3. Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizacje celów programu.
  4. W związku z pkt c) – realizator programu będzie:

- wymagał od wnioskodawców przygotowania wraz z wnioskiem o dofinansowanie planu aktywizacji zawodowej, edukacyjnej i/lub społecznej, którego realizacja będzie elementem rozliczenia dofinansowania udzielonego przez realizatora programu,

i/lub

- stosował punktowy system oceny wniosków oraz wyznaczał minimalny próg punktowy umożliwiający bieżące udzielanie dofinansowania;

Ustalając punktowy system oceny wniosków, realizator powinien brać pod uwagę kryteria wynikające z własnych diagnoz dotyczących mieszkańców powiatu, którzy są osobami niepełnosprawnymi, a w szczególności kryteria związane z lokalnym rynkiem pracy i edukacją;

Ustalenia wagi i zakresu kryteriów należy do realizatora programu;

Udzielenie dofinansowania wnioskodawcom, których wnioski uzyskały ocenę poniżej ustalonego przez realizatora programu minimalnego progu punktowego, uzależnione będzie od możliwości  wynikających z wysokości ostatecznej i przekazanej puli środków PFRON

  1. Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizację celów programu i które zmieszczą się w limicie środków finansowych przekazanym przez PFRON na realizację poszczególnych obszarów programu.

 

Czynności związane z weryfikacją wniosku ( formalna i merytoryczna ) powinny być rejestrowane w odpowiednich rubrykach formularza wniosku. Zakończenie i efekt tych czynności powinny potwierdzać pieczątki, daty i podpisy właściwych pracowników.

 

Wnioskodawcy, któremu odmówiono przyznania środków finansowych w wyniku uchybień ze strony Realizatora przy weryfikacji formalnej wniosku – przysługuje prawo zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 

  1. Jakie są preferencje PFRON przysługujące wnioskodawcom w trakcie rozpatrywania wniosków:
  1. W 2012 r. są preferowane wnioski dotyczące:
  1. Osób niepełnosprawnych, które studiują lub uczą się w szkołach ponadgimnazjalnych
  2. Osób niepełnosprawnych aktywnych zawodowo
  3. Mieszkańców obszarów wiejskich

przy czym te kryteria preferencyjne powinny być uwzględnione w punktowym systemie oceny wniosków w ten sposób, ze najwyższą liczbd)ę punktów w zakresie preferencyjnym otrzyma wniosek dotyczący osoby niepełnosprawnej studiującej lub uczącej się w szkole ponadgimnazjalnej.

  1. Gdy limit środków PFRON przekazany na realizację danego obszaru programu nie umożliwia udzielenia dofinansowania wszystkim wnioskodawcom z równorzędną oceną wniosku – to o przyznaniu dofinansowania decyduje:
  1. Stopień niepełnosprawności osoby – w pierwszej kolejności będą realizowane wnioski osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,

a dalszej kolejności gdy w.wym. reguła postępowania nie prowadzi do wyboru wniosku do dofinansowania

  1. Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku – w ten sposób, że w pierwszej kolejności realizowane będą wnioski wnioskodawców, których dochód jest najniższy.

Gospodarstwo domowe wnioskodawcy – należy przez to rozumieć, w zależności od stanu faktycznego:

  1. Wspólne gospodarstwo – gdy wnioskodawca ma wspólny budżet domowy z innymi osobami, wchodzącymi w skład  jego rodziny

lub

  1. Samodzielne gospodarstwo – gdy wnioskodawca mieszka i utrzymuje się samodzielnie i może udokumentować że z własnych dochodów ponosi wszelkie opłaty z tego tytułu
  1. Co powinien zawierać wniosek:
  1. Za kompletny wniosek uważa się wniosek zawierający wszystkie wymagane dane wraz z kompletem wymaganych załączników.
  2. Podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania osobie dofinansowania są informacje aktualne na dzień złożenia wniosku – z wyjątkiem wniosków wnioskodawców zobowiązanych do uzupełnienia lub korekty danych – w tym przypadku podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania dofinansowania są informacje aktualne na dzień uzupełnienia wniosku.
  3. Wniosek o dofinansowanie musi zawierać co najmniej następujące dane:

A.

  1. Obszar Programu, w ramach którego wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie
  2. Dane personalne wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy oraz ich numer PESEL
  3. Cechy dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy
  4. Dane teleadresowe wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy
  5. Stan prawny i rodzaj niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, wynikający z orzeczenia potwierdzającego status osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy
  6. Informacje dotyczące aktywności zawodowej lub aktualnie realizowanego etapu kształcenia osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy
  7. Rodzaj gospodarstwa domowego ( samodzielne/wspólne) oraz wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku
  8. Informacje dotyczące korzystania przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego ze środków PFRON w ciągu ostatnich 5 lat przed rokiem, w którym złożony został wniosek o dofinansowanie ( zadanie w ramach którego udzielono wsparcia, wysokość i przedmiot dofinansowania, numer i data zawarcia umowy, termin jej rozliczenia )
  9.    Specyfikę przedmiotu dofinansowania wraz z orientacyjnym kosztem planowanym do dofinansowania ze środków PFRON
  10. Wysokość kwoty wnioskowanej
  11. Uzasadnienie wniosku wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu
  12.    Oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu środków przeznaczonych na udział własny

B.

Do wniosku o dofinansowanie muszą być dołączone co najmniej następujące załączniki:

 

  1. Kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności ( osoby do 16 roku życia )
  2. Kserokopia aktu urodzenia dziecka – w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej
  3. Kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym – w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny
  4. Oświadczenie wnioskodawcy dot. wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych przez administratora danych tj. samorząd powiatowy, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm. ) oraz dot. wyrażenia zgody przez wnioskodawcę na udostępnienie danych osobowych przez Realizatora do PFRON
  5. Oświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku

 

Oraz w przypadkach tego wymagających:

  1. Zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę, zawierające opis rodzaju schorzenia osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy, wypełnione czytelnie w języku polskim i wystawione nie wcześniej niż 60 dni przed dniem złożenia wniosku

 

Pozostałe, ewentualnie wymagane załączniki określa Realizator

  1. Wnioskodawca:
  1. Może występować przez pełnomocnika ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie, które określa zakres pełnomocnictwa do dokonania poszczególnych czynności – pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym  ( pełnomocnikiem ) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź  zarządzających lub pracownikiem firm (y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku wnioskodawcy o dofinansowanie z PFRON ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
  2. Jest zobowiązany zgłosić bezzwłocznie do Realizatora informacje o wszelkich zmianach, dot. danych zawartych we wniosku
  3. Gdy przedstawia do wniosku dokumenty wystawione w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane z PFRON.
  4. Który ubiega się o ponowne udzielenie pomocy ze środków PFRON na ten sam cel – jest zobowiązany wykazać we wniosku istotne przesłanki wskazujące na potrzebę powtórnego/kolejnego dofinansowania ze środków PFRON. Do istotnych przesłanek należą okoliczności związane przede wszystkim z aktywnością zawodową i nauką wnioskodawcy/podopiecznego wnioskodawcy.

 

  1. Którzy wnioskodawcy nie mogą uczestniczyć w programie
  1. Którzy posiadają wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu – A - F.
  2. Ubiegający się o dofinansowanie w obszarze C, którzy w ciągu 2 lat przed złożeniem wniosku uzyskali pomoc ze środków PFRON na cele przewidziane w ramach obszaru D.
  3. Ubiegający się o dofinansowanie w obszarach: A – E  którzy w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku uzyskali odpowiednio na te cele pomoc ze środków PFRON.
  4. Ubiegający się o dofinansowanie w obszarze D – jeśli nie upłynęła gwarancja udzielona na użytkowany wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym lub jego elementy, o dofinansowanie których wnioskodawca ubiega się w ramach wniosku.

Inne wyłączenia dotyczą tych wnioskodawców, którzy po otrzymaniu dofinansowania z PFRON na cele określone w ustawie o rehabilitacji, w tym również w ramach programów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą PFRON, naruszyli warunki umowy ( m.inn. poprzez nieterminowe lub nienależyte wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy ) i nie doprowadzili do usunięcia uchybień do dnia złożenia wniosku.

 

  1. Które samorządy powiatowe  nie mogą uczestniczyć w programie – są wyłączone

Dotyczy to tych samorządów, które po otrzymaniu dofinansowania z PFRON na cele określone w ustawie o rehabilitacji, w tym również w ramach programów zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą PFRON, naruszyły warunki umowy ( m.inn. poprzez nieterminowe lub nienależyte wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy ) i nie doprowadziły do usunięcia uchybień do dnia złożenia Wystąpienia.

 

 

  1. Źródła finansowania programu, zadania realizatorów
  1. Samorząd powiatowy który wyraża chęć przystąpienia do realizacji programu składa w tym zakresie oświadczenie i zawiera z PFRON:
  1. Porozumienie – w celu skoordynowania działań realizowanych w ramach programu
  2. Corocznie umowę w sprawie realizacji programu
  1. Koszty obsługi realizacji programu przez samorząd pokrywane są ze środków PFRON do wysokości określonego procentu wykorzystanych na realizację programu.
  2. Samorząd ma za zadanie:
  1. Nabór i weryfikacja formalna i merytoryczna wniosków
  2. Podejmowanie decyzji o przyznaniu bądź odmowie przyznania wnioskowanej pomocy
  3. Obsługa administracyjno-finansowa zawartych umów
  4. Monitorowanie prawidłowości wykorzystania środków PFRON i realizacji celów programu przez beneficjentów pomocy
  5. Sprawozdawczość z realizacji programu na potrzeby PFRON.
  1. Podstawą przekazania środków na realizację programu jest roczna umowa zawarta z Realizatorem programu.

 

  1. Tryb postępowania: ścieżka PFRON – Realizator
  1. PFRON – zaprasza do realizacji programu
  2. JST – składa Oświadczenie o przystąpienie do realizacji
  3. PFRON – JST – podpisują Porozumienie
  4. JST – Składa Wystąpienie w sprawie przyznania środków
  5. PFRON – JST – podpisują Umowę w sprawie realizacji programu
  6. PFRON – przekazuje zaliczkę na realizację programu ( GUS )
  7. JST – kończy przyjmowanie wniosków dnia 30.09.2012 r.
  8. PFRON – JST – Informacja dot. danych rzeczowych i finansowych – zapotrzebowanie
  9. PFRON – II transza środków
  10.  Sprawozdawczość:
  1. Wg stanu na 30.09 – do 15.10.
  2. Wg stanu na 30.12. – do 15.01.

 

  1. Tryb postępowania: ścieżka Wnioskodawca – Realizator
  1. Złożenie wniosku o dofinansowanie
  2. Weryfikacja formalna wniosku
  3. Weryfikacja merytoryczna wniosku
  4. Umowa dofinansowania
  5. Przekazanie środków
  6. Rozliczenie środków
  7. Ewaluacja ( cele programu )
  8. Zamknięcie umowy
  9. Archiwizacja
  10.  Bieżąca aktualizacja bazy danych – raport elektroniczny do PFRON:
  1. Wg stanu na 30.09 – do 15.10
  2. Wg stanu na 30.12. – do 15.01.

 

  1.  Jakie obszary będą realizowane w 2012 r.: ( razem 9 )
  1. Obszar A
  2. Obszar B1
  3. Obszar B2
  4. Obszar B3
  5. Obszar B4
  6. Obszar C
  7. Obszar D
  8. Obszar E
  9. Obszar F

 

  1.  Jakie warunki musi spełnić samorząd powiatowy aby przystąpić do realizacji programu:
  1. Nie posiadać wymagalnych zobowiązań wobec PFRON
  2. Nie posiadać zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON
  3. Nie posiadać wymagalnych zobowiązań wobec ZUS i Urzędu Skarbowego oraz wobec organów i instytucji wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej

Wymagania te dotyczą jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego  składającej wystąpienie o przyznanie środków PFRON na realizację programu oraz jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego wskazanej w porozumieniu odpowiedzialnej za realizację programu.

 

  1.  Zabezpieczenia w przypadku gdy łączna wartość uzyskanego dofinansowania ze środków PFRON w ramach programu w danym roku przekracza kwotę 10.000 zł
  1. Zabezpieczeniem udzielonego dofinansowania jest weksel własny In blanco wystawiony przez wnioskodawcę i opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz z deklaracją wekslową oraz awalem współmałżonka ( o ile dotyczy ).
  2. W przypadku gdy wnioskodawca  pozostaje w związku małżeńskim, współmałżonek wnioskodawcy oprócz złożonego podpisu na wekslu, podpisuje również deklarację do weksla in blanco.
  3. Górną wartością sumy wekslowej jest wartość udzielonego dofinansowania, powiększona o odsetki, określone w umowie dofinansowania oraz koszty dochodzenia roszczeń.

 

  1.  Kontrola wykorzystania przedmiotu dofinansowania przez beneficjenta pomocy
  1. Realizator pooddaje co najmniej 10% zawartych w 2012 r. umów dofinansowania w każdym z obszarów.

 

  1. Decyzja o przyznaniu dofinansowania
  1. Decyzję o przyznaniu lub bądź odmowie podejmuje Realizator.
  2. Decyzja powinna być rejestrowana w odpowiedniej rubryce formularza wniosku wraz z datą jej podjęcia, pieczęciami i podpisami osób podejmujących decyzję.
  3. Decyzja odmowna w sprawie dofinansowania wymaga pisemnego uzasadnienia.
  4. Kwota wnioskowana nie może być wyższa niż kwota wnioskowana.
  5. Decyzja o przyznaniu dofinansowania jest podstawą zawarcia umowy dofinansowania, a realizacja dofinansowania następuje po podpisaniu dwustronnej umowy.
  6. Warunek zawarcia umowy – to spełnienie przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego warunków uczestnictwa określonych w programie także w dniu podpisania umowy.

 

  1. Umowa dofinansowania i jej rozliczenie

 

Zapisy umowy

  1. Po zawarciu umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy PFRON a Realizatorem i przekazaniu Realizatorowi środków PFRON – Realizator zawiera z beneficjentami pomocy umowy dofinansowania, określające w szczególności:
  1. Strony umowy ( w przypadku wnioskodawcy – również seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość wraz z datą jego wydania, nazwą organu wydającego ten dokument oraz datą ważności tego dokumentu ),
  2. Cel udzielenia dofinansowania – zgodnie z celami programu
  3. Źródło pochodzenia środków finansowych przekazanych w ramach umowy dofinansowania (PFRON)
  4. Kwotę dofinansowania ze środków PFRON i jej przeznaczenia
  5. Kwotę udziału własnego Wnioskodawcy
  6. Sposób przekazania dofinansowania przez Realizatora
  7. Sposób zabezpieczenia prawidłowości realizacji umowy, np.:
  1. Weksel własny In blanco wystawiony przez beneficjenta pomocy i opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz z deklaracją wekslową
  1. Terminy:
  1. Wykorzystania dofinansowania i
  2. dostarczenia do Realizatora dokumentów rozliczeniowych

w tym potwierdzenia odbioru dofinansowanego sprzętu/usługi

  1. Warunki i termin zwrotu dofinansowania w przypadku niedotrzymania przez beneficjenta pomocy zobowiązań wynikających z umowy
  2. Termin i sposób rozliczenia środków przekazanych przez Realizatora na rachunek bankowy beneficjenta pomocy ( o ile dotyczy )
  3. Zasady przeprowadzania kontroli wykorzystania środków PFRON przez PFRON i/lub Realizatora
  4. Zobowiązania beneficjenta pomocy wynikające z otrzymania dofinansowania ze środków PFRON

 

Rozliczenie umowy z beneficjentem

 

  1. Przekazanie przyznanych środków następuje:
  1. Na rachunek sprzedawcy podmiotu zakupu/usługodawcy, na podstawie przedstawionej i podpisanej przez beneficjenta pomocy faktury VAT ,

Lub

  1. Co dotyczyć może wyłącznie obszarów B4, D, E i F – na wskazany rachunek bankowy beneficjenta pomocy – do rozliczenia na warunkach określonych w umowie dofinansowania ( wskazanie terminu i sposobu rozliczenia przekazanych środków ).
  1. Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy – należy wyłącznie do beneficjenta pomocy.
  2. Faktury VAT ( lub inne dowody księgowe, gdy wystawienie faktury VAT nie jest możliwe ) przedłożone w celu rozliczenia dofinansowania, muszą być sprawdzone przez Realizatora pod względem :
  1. Merytorycznym i
  2. Formalno-rachunkowym oraz
  3. Opatrzone klauzulą „Opłacono ze środków PFRON w ramach pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w kwocie:…. – umowa nr:…..
  1. Gdy beneficjent przedłoży dokumenty o których mowa w ust. 3 – a są wystawione w innym języku niż język polski, w kt. walutą rozliczeniową jest waluta inna niż polski złoty (PLN) – zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego ( PFRON nie refunduje kosztów związanych z tłumaczeniem tych dokumentów ). Płatność przez Realizatora kwoty dofinansowania może nastąpić wówczas wg. kursu sprzedaży danej waluty w Banku Gospodarstwa Krajowego z dnia dokonania płatności.

 

Zwrot środków przez beneficjenta i umowy

  1. Zwrotowi na wskazany przez Realizatora rachunek bankowy podlega:
  1. Kwota dofinansowania przekazana na rachunek bankowy beneficjenta pomocy w części, która nie została uznana przez Realizatora podczas rozliczenia przyznanego dofinansowania, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania dofinansowania przez Realizatora na rachunek bankowy beneficjenta pomocy – w terminie wskazanym w skierowanej do beneficjenta pomocy pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej części dofinansowania ( wezwanie do zapłaty ),
  2. Część dofinansowania niewykorzystana przez beneficjenta pomocy – w terminie wskazanym przez Realizatora w umowie dofinansowania.
  1. Zwrot środków finansowych w terminie późniejszym niż określony zgodnie z ust. 5 pkt 2 – powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
  2. W przypadku wykorzystania całości lub części dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem – beneficjent jest zobowiązany – w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty – do zwrotu całości lub części nieprawidłowo wykorzystanego dofinansowania wraz z odsetkami – w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych  naliczonymi od dnia przekazania dofinansowania przez Realizatora na rachunek bankowy beneficjenta – do dnia ich zwrotu, na wskazany rachunek bankowy.
  3. Odsetek o kt. mowa w ust. 5 pkt 1 nie nalicza się – gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od beneficjenta pomocy.
  4. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów zakupu lub wykonania usług zakupionych lub wykonanych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem przez Beneficjenta umowy z Realizatorem, z wyłączeniem przypadków o których mowa w rozdziale VI ust. 1 pkt 7 i pkt 9 programu – uwzględniających możliwość refundacji kosztów: utrzymania sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym oraz opłaty za pobyt dziecka osoby niepełnosprawnej w żłobku lub przedszkolu.
  5. Umowa dofinansowania może zostać rozwiązana z zachowaniem 14 dniowego okresu wypowiedzenia w przypadku:
  1. Niewykonania przez beneficjenta pomocy zobowiązań określonych w umowie, a szczególności:

- nieterminowego wykonywania umowy

- wykorzystania przekazanego dofinansowania na inne cele niż określone w umowie – gdy beneficjent nie doprowadzi do usunięcia uchybień w terminie określonym przez Realizatora, jednak nie dłuższym niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia uchybień

2) Złożenia we wniosku lub w umowie dofinansowania oświadczeń niezgodnych z rzeczywistym stanem

3) Odmowy poddania się przez beneficjenta pomocy kontroli przeprowadzanej przez PFRON i/lub Realizatora

11. W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn określonych w ust. 10 beneficjent zobowiązany jest do zwrotu kwoty przekazanej przez Realizatora z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia wykonania przez Realizatora płatności tych środków do dnia uregulowania całości włącznie – w terminie określonym w informacji o rozwiązaniu umowy.

12. Jeżeli Realizator podejmie kroki w kierunku odzyskania udzielonego   dofinansowania, zobowiązany będzie do:

1) wypowiedzenia umowy dofinansowania ze wskazaniem powodu wypowiedzenia

2) określenia wysokości roszczenia – ale w sytuacjach o których mowa w art. 49 e ustawy o rehabilitacji – poprzez wydanie decyzji nakazującej zwrot wypłaconych środków

3)    wyznaczenia terminu zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami

4) wysłania wypowiedzenia listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, na adres beneficjenta ustalony w umowie dofinansowania.

13. Zmiany treści umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu do umowy pod rygorem nieważności.

14. Spory wynikłe na tle realizacji umowy rozstrzygane będą przez sąd właściwy miejscowo dla siedziby Realizatora.

15. Umowa wygasa wskutek wypełnienia przez Realizatora i beneficjenta pomocy zobowiązań wynikających z umowy.

Umowę zawiera się na czas określony, w przypadku:

  1. Obszarów A – E: na trzy latalicząc od początku roku następującego po roku  zawarcia umowy dofinansowania
  2. Obszaru Fdo 31 grudnia roku, w którym została zawarta umowa dofinansowania

16. Umowa może być rozwiązana za zgodą stron, w przypadku wystąpienia okoliczności – niezależnych od woli stron – uniemożliwiających wykonanie umowy. W tym przypadku Realizator powiadamia Beneficjenta pomocy odrębnym pismem o rozliczeniu lub/i konieczności zwrotu przekazanej kwoty dofinansowania.

17. W ramach programu nie mogą być dofinansowane:

1) pożyczki i spłaty rat oraz odsetek

2) koszty poniesione na przygotowanie wniosku

3) opłaty związane z realizacja umowy zawartej z beneficjentem pomocy

4) koszty nieudokumentowane

18) Postanowienia dotyczące realizacji umowy i jej rozliczenia winny być uwzględnione w umowach zawieranych pomiędzy beneficjentem a realizatorem.

19) W przypadku podpisywania umowy przez:

1) osoby reprezentujące beneficjenta pomocy,

2) pełnomocników

 

- informacja o tym powinna być zawarta w treści umowy ze wskazaniem w szczególności: imienia i nazwiska, serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz pełnionej funkcji

20) Przy zawieraniu umów z beneficjentami, którzy nie mają możliwości złożenia podpisu i dokonują odcisku palca należy:

1) sprawdzić istnienie w dowodzie osobistym klauzuli „podpis niemożliwy”,

2) sprawdzić, czy złożone dotychczas dokumenty ( wniosek, załączniki, inne ) były podpisane za pomocą odcisku palca

3) przy odcisku palca wpisać imię i nazwisko strony umowy

21) Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 20, na egzemplarzu umowy pozostającym u Realizatora składają swoje podpisy pracownicy Realizatora, w obecności których Beneficjent pomocy podpisał umowę – wraz z datą i pieczątką imienną przy adnotacji „umowę zawarto w obecności:”, przy czym przy zawieraniu umowy wymagana jest obecność dwóch pracowników Realizatora.

 

  1. Zobowiązania beneficjentów pomocy

 

  1. Beneficjent pomocy jest zobowiązany do:
  1. Wykorzystania środków dofinansowania – zgodnie z przeznaczeniem
  2. Umożliwienia PFRON i realizatorowi kontroli prawidłowości wykorzystania dofinansowania
  3. Przekazywania na każde wezwania realizatora lub PFRON – informacji dotyczących efektów udzielonego wsparcia, odzwierciedlającej stan faktyczny oraz innych informacji związanych z uczestnictwem w programie
  4. Niezwłocznego zawiadomienia Realizatora o wszelkich zmianach mających wpływ na realizację umowy np. o zmianie nazwiska, adresy zamieszkania, utracie przedmiotu dofinansowania
  5. Zwrotu środków finansowych w przypadkach określonych w umowie dofinansowania
  6. Dostarczenia do realizatora:
  1. W przypadku wszystkich obszarów – pisemnej informacji, przygotowanej zgodnie z wytycznymi PFRON w zakresie ewaluacji programu, odzwierciedlającej stan faktyczny w zakresie efektów udzielonego dofinansowania, w tym w odniesieniu do celów programu,
  2. W przypadku obszarów: A, B1, B2, B3, C, D – pisemnego potwierdzenia odbioru przedmiotu dofinansowania odpowiadającego przedstawionej fakturze VAT w terminie do 30 dni od dnia wydania przedmiotu dofinansowania  przez sprzedawcę/usługodawcę,
  3. W przypadku obszar B4 – pisemnego potwierdzenia ukończenia szkolenia,
  4. W przypadku obszaru E – pisemnej informacji o wyniku szkolenia i egzaminu/ów dotyczących prawa jazdy,
  5. W przypadku obszaru F – pisemnego potwierdzenia pobytu dziecka w żłobku lub przedszkolu w okresie objętym dofinansowaniem,
  6. W przypadku obszarów: B1, B2, B3, C – umieszczenia na zakupionym przedmiocie dofinansowania, przekazanej przez PFRON naklejki zawierającej informację o dofinansowaniu zakupu ze środków PFRON ( jeżeli rozmiar przedmiotu dofinansowania to umożliwia )
  7. W przypadku obszarów: A, B1, B2, B3, D – dokonywania na własny koszt niezbędnych napraw i konserwacji przedmiotu dofinansowania,
  8. W przypadku obszarów: A, B1, B2, B3, C, D:

- nieodstępowania, a także nieprzekazywania przedmiotu dofinansowania  w innej formie osobom trzecim, w okresie obowiązywania umowy dofinansowania

- udostępniania przedmiotu dofinansowania w celu umożliwienia Realizatorowi lub PFRON jego oględzin

- wykorzystywania przedmiotu dofinansowania zgodnie z jego przeznaczeniem

2.  Sprzedaż bądź konieczna zamiana przedmiotu dofinansowania w okresie obowiązywania umowy dofinansowania wymaga każdorazowo zgody Realizatora.

3.      Ewentualna zamiana przedmiotu dofinansowania odbywa się bez zaangażowania dodatkowych środków PFRON.

4.     Postanowienia umowy dofinansowania mają zastosowanie również do przedmiotu dofinansowania uzyskanego w wyniku zamiany.

5.     Realizator zobowiązany jest do uzyskania od beneficjentów pomocy oświadczenia, iż nie otrzymali na podstawie odrębnych wniosków dofinansowania lub dotacji ze środków PFRON na cele objęte umową dofinansowania i nie ubiegają się odrębnymi wnioskami o dofinansowanie lub dotację ze środków PFRON na te cele.

6.    Zapisy uwzględniające zobowiązania o których mowa w ust. 1 – 4 winny być uwzględnione w umowach zawieranych pomiędzy beneficjentem pomocy a Realizatorem.

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Jolanta Zielińska
    data wytworzenia: 2012.06.29
  • opublikował: Karolina Gorczyńska
    data publikacji: 2012-06-29 11:52

« wstecz

Opis strony

Redaguje: Karolina Gorczyńska, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu, tel. 056 662 87 61, 87-100 Toruń, ul. Towarowa 4-6, p. 57

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 7191
Ostatnia aktualizacja obecnej strony: 2019-04-08 10:45

Banery

  • Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych współfinansowane ze środków Ministra Cyfryzacji

Dane kontatkowe

Starostwo Powiatowe w Toruniu

ul. Towarowa 4-6

87-100 Toruń

tel. +48 56 662 88 88
fax +48 56 662 88 89

e-mail: starostwo@powiattorunski.pl

epuap: /lt8ks4a58b/skrytka

Godziny przyjęć

poniedziałek: 7.30 - 15.30
wtorek: 7.30 - 16.30
środa: 7.30 - 15.30
czwartek: 7.30 - 15.30
piątek: 7.30 - 14.30

Konta bankowe

Opłaty za czynności geodezyjne
38 9550 0003 2024 0201 1255 0007

Opłaty komunikacyjne, najem, czynsze itp.
76 9550 0003 2024 0201 1255 0002

Opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów oraz
Powiatowy Zespół ds. Orzekania
o Niepełnosprawności
92 9550 0003 2024 0201 1255 0005

Wadium
22 9550 0003 2024 0201 1255 0004

Opłaty skarbowe
37 1160 2202 0000 0000 8344 0799

Odnośniki

Metryka strony BIP

Licznik odwiedzin strony BIP: 10581432
Ostatnia aktualizacja strony BIP: 2019-08-20 12:47

Stopka strony