W dniu 31 marca 2003 r. zawarte zostało porozumienie pomiędzy Prezydentem Miasta Torunia – Michałem ZALESKIM a Starostą Toruńskim – Eugeniuszem LEWANDOWSKIM w sprawie utworzenia wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Gminy Miasta Toruń i Powiatu Toruńskiego.
Zadaniem Komisji, wynikającym z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym jest:
1) ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie miasta Torunia i powiatu toruńskiego,
2) opiniowanie pracy Policji i innych miejskich i powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie miasta Torunia i powiatu toruńskiego zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
3) przygotowywanie projektu wspólnego dla miasta Torunia i powiatu toruńskiego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
4) opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych miejskich i powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie miasta Torunia i powiatu toruńskiego zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
5) opiniowanie projektu budżetu miasta Torunia i powiatu toruńskiego - w zakresie, o którym mowa w pkt. 1,
6) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w pkt. 1, 2 i 4,
7) opiniowanie, zleconych przez Prezydenta Miasta Torunia i Starostę Toruńskiego, innych niż wymienione w pkt. 2 i pkt. 4-6 zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
W skład Komisji Ładu, Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego wchodzą: