-
- Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się realizacją zadań wynikających z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu.
- Geodeta Powiatowy realizuje zadania Starosty, jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej, w sprawach określonych w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
- Wydział realizuje zadania za pośrednictwem wydzielonych w jego ramach referatów:
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - GOD,
- Referat Geodezji, Ewidencji Gruntów i Budynków - GEG,
- Referat Gospodarki Nieruchomościami - GGN.
- Do podstawowych zadań Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego należy w szczególności:
- aktualizacja i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczących:
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
- zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, zharmonizowanych z bazami danych,
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie opracowań geodezyjnych i kartograficznych, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierających wykazy zmian danych ewidencyjnych dotyczących działek lub budynków.
- Do podstawowych zadań Referatu Geodezji, Ewidencji Gruntów i Budynków w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego należy w szczególności:
- koordynowanie uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenów,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczących:
- ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
- rejestru cen i wartości nieruchomości,
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie prawomocnych decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych oraz odpisów aktów notarialnych,
- wydawanie odpłatnie na żądanie właścicieli nieruchomości wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
- zapewnienie gminom nieodpłatnego i bezpośredniego dostępu do bazy danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
- Do podstawowych zadań Referatu Gospodarki Nieruchomościami w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa i mienia powiatu należy w szczególności:
- gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, w tym między innymi:
- zbywanie i nabywanie w tym: sprzedaż, zamiana, darowizna, oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości,
- oddawanie w najem, dzierżawę, użyczenie i obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi,
- prowadzenie ewidencji nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oraz sporządzanie planów polityki gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości Powiatu,
- gospodarowanie zasobem mieszkaniowym Skarbu Państwa i Powiatu;
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oraz sporządzanie odpowiednich wykazów nieruchomości.
- badanie ksiąg wieczystych oraz składanie wniosków o założenie ksiąg wieczystych.
- wydawanie zezwoleń na wykreślenie obciążeń z KW.
- wydawanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu własności działek siedliskowych.
- wydawanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na własność Skarbu Państwa (tzw. działki dożywotniej).
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem nieruchomości na cele szczególne.
- oddawanie nieruchomości w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym oraz stwierdzenie wygaśnięcia trwałego zarządu lub przekazanie trwałego zarządu pomiędzy jednostkami.
- prowadzenie postępowań związanych z wywłaszczeniem nieruchomości i zwrotami wywłaszczonych nieruchomości.
- wydawanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oraz zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości.
- prowadzenie negocjacji i przygotowywanie porozumień oraz prowadzenie postępowań w zakresie ustalania odszkodowań za nieruchomości przeznaczone lub zajęte pod drogi publiczne.
- ustalanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu.
- udzielanie, na wniosek, bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego.
- sprzedaż prawa użytkowania wieczystego oraz przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wraz z ustaleniem wysokości opłaty za przekształcenie.
- udzielanie informacji o realizacji roszczeń z tytułu mienia zabużańskiego.
- stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w zarząd i użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym.
- przekazywanie w użytkowanie wieczyste, nieodpłatne użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod rodzinne ogrody działkowe.
- prowadzenie spraw w związku z realizacją roszczeń wynikających z przepisów ustaw o stosunku Państwa do kościołów i gmin wyznaniowych,
- nabywanie przez Skarb Państwa mienia po podmiotach, które nie dokonały wpisu w KRS w terminie ustawowym.
- gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, w tym między innymi:
Metryka
- opublikował: Marzena Pietruszyńskadata publikacji: 2015-02-05 08:38
- zmodyfikował: Marzena Pietruszyńskaostatnia modyfikacja: 2021-11-25 10:09
Rejestr zmian
- zmieniono 2016-09-26 10:34 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja zadań realizowanych przez Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
- zmieniono 2017-03-24 14:26 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja treści.
- zmieniono 2018-01-24 12:33 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja treści zgodnie z obowiązującym Regulaminem Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Toruniu.
- zmieniono 2019-03-01 11:43 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja treści.
- zmieniono 2020-04-28 10:56 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja zadań wydziału zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym.
- zmieniono 2020-07-01 14:17 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja treści zgodnie z obowiązujcym Regulaminem Organizacyjnym.
- zmieniono 2021-11-25 10:09 przez Marzena Pietruszyńska: Aktualizacja treści zgodnie z obowiązującym Regulaminem Organizacyjnym.