Karta informacyjna SP-139
- Nazwa procedury:
Rejestracja jachtu lub innej jednostki pływającej o długości do 24 m - Nazwa Wydziału:
Wydział Środowiska - Podstawa prawna:  
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 roku o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
 - Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 roku w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
 
 - Wymagane dokumenty:  
- wniosek podpisany przez właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej,
 - jeżeli jest więcej niż jeden właściciel jednostki należy przedłożyć od każdego współwłaściciela pełnomocnictwo do działania w jego imieniu,
 - dowód własności jednostki pływającej,
 - dokumenty potwierdzające informacje:  
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej
 - o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą (jeśli była jednostka wcześniej zarejestrowana)
 - o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej
 - o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy
 - o numerze seryjnym silnika
 - o marce i modelu lub typie jednostki pływającej
 - o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej
 - o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej
 - o roku budowy i producencie jednostki pływającej
 - o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej (jeśli był nadany)
 - dokument stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali.
Spis dokumentów lub materiałów potwierdzających powyższe informacje znajdą państwo w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - §4 i §5 
 
 - Opłaty:
Rejestracja i wydanie dokumentu rejestracyjnego: 80 zł
Gotówkowo w kasie Starostwa Powiatowego w Toruniu lub bezgotówkowo na numer rachunku bankowego Powiatu Toruńskiego: 91 1090 1128 0000 0001 5139 4356.
Potwierdzenie wpłaty należy przedłożyć we wniosku.
Zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej, opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii. - Termin załatwienia sprawy:
Bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie trzydziestu dni (w przypadku kompletnego wniosku). - Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Środowiska
parter, pokój 50, tel. 56 662 88 79 - Tryb odwoławczy:  
- Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych.
 - Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
 
 - Dodatkowe informacje:  
- Sposób załatwienia sprawy: 
- Elektronicznie poprzez konto interesanta w Systemie REJA24 (kliknij).
Do internetowego złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie elektronicznego podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. - Wniosek w formie papierowej (formularz do pobrania poniżej) należy wypełnić i po wcześniejszym umówieniu się telefonicznie na wizytę przedłożyć w Wydziale Środowiska w pokoju 158 – I piętro, tel. 56 662 88 56.
 
 - Elektronicznie poprzez konto interesanta w Systemie REJA24 (kliknij).
 - Obowiązkowi rejestracji podlegają: 
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
 - jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
 - jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy licząc od dnia 1 sierpnia 2020 r. 
 - Obowiązkowi rejestracji nie podlegają: 
- jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe;
 - jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
 - deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela. 
 - Pytania i odpowiedzi FAQ
Kliknij tutaj, aby znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. 
 - Sposób załatwienia sprawy: 
 - Formularze do pobrania: 
- Wniosek o rejestrację jednostki - druk do pobrania znajduje się poniżej
 
 
- Wniosek o rejestrację jednostki (PDF)(dodano: 2024-03-13 08:27)
 
