Karta informacyjna SP-130
- Nazwa procedury:
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych/o zmianę danych w ewidencji. - Nazwa Wydziału:
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich - Podstawa prawna:
- art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów
- Wymagane dokumenty:
- Nowotworzone stowarzyszenie zwykłe:
- wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, (jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu);
- regulamin działalności;
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu (uchwała o wyborze);
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ (uchwała o wyborze);
- adres siedziby stowarzyszenia zwykłego (może to być odrębny dokument – oświadczenie lub dane takie mogą być także podane w uchwale powołującej stowarzyszenie).
- Stowarzyszenie zwykłe figurujące w ewidencji:
- wniosek o wpis zmian do ewidencji stowarzyszeń zwykłych podpisany przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu,
- protokół z zebrania wraz z uchwałami dotyczącymi wprowadzonych zmian,
- lista obecności z zebrania z podpisami członków stowarzyszenia.
Stowarzyszenie zwykłe składa w tym przypadku organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany. Stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania przedstawiciela i członków komisji rewizyjnej, jeżeli taki organ ustanowiono.
- Nowotworzone stowarzyszenie zwykłe:
- Opłaty:
- Procedura wpisu stowarzyszeń zwykłych lub wpis zmian do ewidencji jest wolna od opłat.
- Wydanie zaświadczenia potwierdzającego, że stowarzyszenie zwykłe nieprowadzące działalności gospodarczej figuruje w ewidencji prowadzonej przez Starostę Toruńskiego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł (podstawa prawna: cz. II, pkt 21, kol. 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej). Obowiązek opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku (dowód opłaty stanowi załącznik do wniosku).
Opłaty za wydanie zaświadczenia dokonywać można w kasie tutejszego Urzędu lub przelewem na rachunek bankowy w Banku Millennium: Urząd Miasta Torunia Nr 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799 -*z dopiskiem „opłata skarbowa - wydanie zaświadczenia dot. stowarzyszenia zwykłego …………. (dane stowarzyszenia)”.
- Termin załatwienia sprawy:
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis pod warunkiem, że jest kompletny oraz że nie zakazano założenia stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
O dokonaniu wpisaniu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd. - Jednostka prowadząca sprawę:
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
I piętro, pokój 100C, tel. 56 662-88-06 - Tryb odwoławczy:
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony do sądu rejestrowego wniosek, zakazujący założenie stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego. Sąd powinien rozpatrzyć sprawę w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt. - Dodatkowe informacje:
- Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i udostępniana na stronie podmiotowej organu nadzorującego w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy ma prawo otrzymania zaświadczeń z ewidencji.
- Dokumenty złożone do organu nadzorującego stanowią akta ewidencyjne, które są dostępne dla osób mających interes prawny.
- Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w wersji papierowej w Kancelarii Starostwa Powiatowego w Toruniu, ul. Towarowa 4-6, 87-100 Toruń, I p., pok. nr 100 lub dostarczyć za pośrednictwem poczty. Dokumenty można złożyć także w wersji elektronicznej na skrzynkę podawczą Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP przy pomocy profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- Formularze do pobrania:
- „Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych” – do pobrania poniżej.
- „Wniosek o wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych” – do pobrania poniżej.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Irena Szewczukdata wytworzenia: 2018-04-24
- opublikował: Marzena Pietruszyńskadata publikacji: 2018-04-25 12:05
- zmodyfikował: Marzena Pietruszyńskaostatnia modyfikacja: 2022-11-10 09:54
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (DOCX)(dodano: 2024-10-04 10:40)
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (PDF)(dodano: 2024-10-04 10:40)
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji (DOCX)(dodano: 2024-10-04 10:42)
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji (PDF)(dodano: 2024-10-04 10:42)
- Klauzula informacyjna (PDF)(dodano: 2024-10-04 10:43)