Regulamin Organizacyjny
Załącznik do uchwały nr 323/10
Zarządu Powiatu Toruńskiego z dnia 16 lipca 2010r.
w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego dla
Placówki Opiekuńczo- Wychowawczej w Chełmży.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Chełmży
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Chełmży oraz zakresy czynności wykonywanych przez wewnętrzne działy organizacyjne, a także inne postanowienia związane z pracą Placówki.
§ 2
Placówka działa na podstawie następujących aktów prawnych:
- ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009, Nr 175, poz. 1362, ze zm.) i rozporządzeń wynikających z ww. ustawy,
- Statutu Placówki,
- niniejszego regulaminu organizacyjnego Placówki,
- innych ustaw, stosownych rozporządzeń, a także odpowiednich uchwał i decyzji właściwych organów powiatu obowiązujących w prowadzeniu Placówki.
§ 3
Ilekroć w dalszej części Regulaminu jest mowa o:
1)„Regulaminie” - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Chełmży,
2)„Placówce” - należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo- Wychowawczą w Chełmży,
3)„Dyrektorze” - należy przez to rozumieć Dyrektora Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Chełmży
4)„Zarządzie” - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Toruńskiego,
5)„Rodzinie zaprzyjaźnionej” - należy przez to rozumieć rodziny obce, których członkowie wspierają działania wychowawcze placówki opiekuńczo-wychowawczej w zakresie życia rodzinnego,
6)„Wolontariuszu” – należy przez to rozumieć osoby pełnoletnie wspierające pracę wychowawców Placówki przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.
§ 4
- Placówka jest jednostką organizacyjną Powiatu Toruńskiego powołaną do wykonywania zadań publicznych w zakresie pomocy społecznej.
- W Placówce znajduje się 20 miejsc.
ROZDZIAŁ II
Organizacja Placówki, podział zadań i kompetencji
§ 5
- Placówką kieruje Dyrektor powoływany przez Zarząd.
- Dyrektor kieruje Placówką na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Placówki.
- Dyrektor kieruje Placówką przy pomocy stałego zespołu i głównego księgowego.
- Dyrektor organizuje pracę, kieruje bieżącymi sprawami Placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Placówki.
- Dyrektor bezpośrednio kieruje działem opiekuńczo-wychowawczym i działem gospodarczym oraz sprawuje nadzór nad działem administracyjnym.
- Dyrektora - w czasie jego nieobecności spowodowanej np. wyjazdem służbowym, urlopem wypoczynkowym – zastępuje wyznaczony przez Dyrektora Placówki pracownik - w zakresie zadań wskazanych w pełnomocnictwie.
- W przypadku nieobecności Dyrektora spowodowanej jego chorobą Zarząd może powierzyć pełnienie obowiązków Dyrektora innej osobie, na czas tej nieobecności.
-
Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- tworzenie warunków do realizacji zadań Placówki określonych ustawami, aktami prawa wydanymi na ich podstawie i niniejszym regulaminem,
- nadzór nad przestrzeganiem standardów usług świadczonych przez Placówkę,
- zapoznanie dzieci i pracowników z ich uprawnieniami i obowiązkami oraz regulaminami obowiązującymi w Placówce,
- określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej Placówki oraz ustalenie form i metod pracy,
- dokonanie podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy działami,
- realizowanie zasad polityki kadrowej i dbałość o należyty dobór pracowników,
- zapewnienie skutecznej kontroli realizacji zadań Placówki i przestrzegania przepisów prawa,
- kształtowanie właściwego stosunku personelu do dzieci,
- zapewnienie przestrzegania praw osobistych dzieci,
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Placówki, jej wszystkich obiektów i urządzeń oraz dbałość o ich stan techniczny i sanitarny.
-
Do wyłącznej kompetencji Dyrektora należy:
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
- realizacja zasad polityki kadrowej i dbanie o należyty dobór pracowników, w tymnawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami Placówki,
- reprezentowanie Placówki na zewnątrz, w tym dokonywanie czynności prawnych i składanie oświadczeń woli w imieniu Placówki,
- utrzymywanie kontaktów z organami administracji państwowej i samorządowej.
§ 6
Do podstawowej działalności Placówki należy między innymi:
- stworzenie warunków do fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka,
- poszanowaniepodmiotowości dziecka, wysłuchiwanie jego zdania i w miarę możliwości uwzględnianie jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
- zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
- dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i rodziną oraz zapewnienie dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną,
- uczenie nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
- poszanowanie potrzeb religijnych dziecka,
- uczenie poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej,
- uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć, w tym organizowania czasu wolnego,
-
kształtowanie u dzieci nawyków prozdrowotnych,
- przygotowanie dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenie samodzielności w życiu,
- wyrównywanie deficytów rozwojowych dziecka,
- uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami,
- przestrzeganie standardów świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych.
§ 7
-
Wewnętrzną strukturę organizacyjną Placówki stanowią:
- Dział Opiekuńczo-Wychowawczy,
- Dział Administracyjny,
- Dział Gospodarczy.
- Działy, o których mowa w ust. 1, każdy w zakresie określonym w Regulaminie, podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Placówki.
-
Do wspólnych zadań Działów, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
- przygotowywanie okresowych sprawozdań, ocen i analiz,
- opracowywanie w ramach właściwości Działu materiałów informacyjnych, sprawozdawczości statystycznej oraz bieżących informacji na określony temat z zakresu swojego działania,
- podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej.
- Pracownicy Placówki są zobowiązani wykonywać swoje obowiązki w sposób zapewniający sprawną i prawidłową realizację zadań Placówki.
5. Do obowiązków pracowników należy w szczególności:
- należyte wykonywanie zadań przypisanych do zajmowanego stanowiska,
- znajomość obowiązujących na stanowisku pracy przepisów prawa,
- sumienne wykonywanie służbowych poleceń przełożonych,
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
-
pogłębianie własnej wiedzy i umiejętności oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej.
6.W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy Placówki. Pracownicy zatrudnieni w Placówce powinni wykazywać należytą postawę i dawać dobry przykład dzieciom.
§ 8
Dział Opiekuńczo-Wychowawczy
-
Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności:
- organizowanie pracy w grupie dzieci oraz pracy indywidualnej z dzieckiem,
- opracowywanie, modyfikowanie i realizacja zadań wynikających z indywidualnych planów pracy,
- opracowywanie diagnoz i opinii o dzieciach przybywających do Placówki,
- prowadzenie zajęć terapeutycznych, kompensacyjnych, socjalizacyjnych, logopedycznych, korekcyjnych i resocjalizacyjnych,
- praca z rodziną dzieci,
- poradnictwo dla rodziców wychowanków,
- pozostawanie w stałym kontakcie z rodziną wychowanków,
- utrzymywanie kontaktów z pracownikami instytucji wspierającymi dziecko i jego rodzinę,
- prowadzenie dokumentacji osobistej wychowanka.
-
W skład Działu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- wychowawcy,
- pedagoga,
- psychologa,
- terapeuty,
- pracownika socjalnego,
- opiekunki dziecięcej.
- Działem kieruje bezpośrednio Dyrektor Placówki.
§ 9
Dział Administracyjny
-
Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności :
- obsługa finansowo – księgowa,
2) prowadzenie operacji księgowych,
3) obsługa funduszu płac oraz funduszu socjalnego,
4) obsługa kasowa,
5) kontrola finansowa zadań Placówki.
-
W skład Działu wchodzą następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy,
- stanowisko ds. administracyjno-kadrowych,
- kasjer/dietetyk,
- zaopatrzeniowiec/magazynier.
3. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Placówki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- nadzór nad bieżącym i prawidłowym prowadzeniem księgowości budżetowej i podatkowej Placówki,
- kierowanie pracą Działu zgodnie z niniejszym regulaminem i innymi regulaminami, wytycznymi Dyrektora oraz zadaniami stojącymi przed Placówką i działami,
- organizowanie pracy Działu, w tym zapewnienie właściwego podziału pracy między poszczególne stanowiska,
- nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań Działu i przestrzeganie przepisów prawa przez pracowników Działu,
- wykonywanie zadań i poleceń Dyrektora Placówki,
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przestrzeganiu tajemnicy służbowej i państwowej,
- bezpieczeństwo i higiena pracy oraz przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
- prowadzenie kontroli wewnętrznej,
- wykonywanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczegółowych.
4. Do zadań pracownika na stanowisku ds. administracyjno-kadrowych należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji Placówki zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jednolitym rzeczowym wykazem akt,
- prowadzenie akt osobowych pracowników,
- przyjmowanie oraz prowadzenie rejestr skarg i wniosków,
- prowadzenie archiwum placówki,
- wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
5. Do zadań pracownika na stanowisku kasjer/dietetyk należy w szczególności:
- prowadzenie operacji gotówkowych,
- obsługa finansowa i kasowa Placówki,
3) prowadzenie spraw związanych ze zbiorowym żywieniem, w tym sporządzanie jadłospisów zgodnych z normami wiekowymi.
- Do zadań pracownika na stanowisku zaopatrzeniowiec/magazynier należy w szczególności prowadzenie prawidłowej gospodarki materiałowo -magazynowej Placówki oraz zaopatrzenie Placówki w artykuły niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania- zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Działem kieruje bezpośrednio główny księgowy Placówki.
8. Nadzór nad Działem sprawuje Dyrektor Placówki.
§ 10
Dział Gospodarczy
-
Do podstawowych zadań Działu należy w szczególności:
- przygotowywanie posiłków dla wychowanków,
- utrzymanie obiektów i urządzeń w należytym stanie technicznym i stałej sprawności, obejmujące m.in. ich naprawy i konserwacje,
- utrzymanie porządku w Placówce oraz na terenie wokół niej,
-
ogrzewanie budynków w sezonie grzewczym.
-
W Dziale zatrudnione mogą być osoby na stanowisku:
- kucharki,
- konserwatora,
- sprzątaczki,
-
W Dziale zatrudnione mogą być osoby na stanowisku:
- praczki.
3. Działem kieruje bezpośrednio Dyrektor Placówki.
§ 11
W Placówce wskaźnik zatrudnienia pracowników musi być określony w wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i indywidualnej opieki oraz uwzględniać wiek dzieci, stan ich zdrowia i rozwoju oraz warunki lokalowe Placówki.
§ 12
- W Placówce zatrudnieni mogą być: wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy,
terapeuci, pracownicy socjalni, opiekunki dziecięce, lekarze i pielęgniarki posiadający odpowiednie wykształcenie - zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19.10.2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 201,poz. 1455).
- Do zadań wychowawcy Placówki należy organizowanie pracy z grupą dzieci oraz pracy indywidualnej z dzieckiem, kierowanie procesem wychowawczym dziecka (przy czym jeden wychowawca kieruje procesem wychowawczym nie więcej niż 8 dzieci), realizowanie zadań wynikających z indywidualnego planu pracy oraz pozostawanie w stałym kontakcie z rodziną dziecka i składanie wnioski o przeniesienie dziecka do innej placówki.
3. Pracę wychowawcy wspierają pracownicy, których zatrudnienie wynika z potrzeby organizowania zajęć terapeutycznych oraz zapewnienia dzieciom prawidłowej opieki i bezpieczeństwa.
4. Do zadań pedagoga należy przygotowanie diagnozyindywidualnej dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.
5. Do zadań psychologa należy przygotowanie diagnozyindywidualnej dziecka, prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w Placówce.
6. Do zadań terapeuty należy prowadzenie zajęć terapeutycznych o profilu wynikającym z potrzeb wychowanków.
7. Do zadań pracownika socjalnego należy praca z rodziną dziecka, rozpoznanie jego sytuacji rodzinnej, utrzymywanie kontaktu z instytucjami wspierającymi tę rodzinę, inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny.
8. Do zadań opiekun dziecięcego należy opiekowanie się dzieckiem do lat trzech oraz dzieckiem niepełnosprawnym.
9. Do zadań lekarza i pielęgniarki należy realizowanie zadań wynikających z potrzeb zdrowotnych wychowanków.
10. Placówka utrzymuje kontakt z pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka w celu uzyskania informacji o jego sytuacji rodzinnej.
11. Specjaliści pracujący w Placówce udzielają porad byłym wychowankom Placówki w okresie 3 lat po opuszczeniu przez nich Placówki.
§ 13
- Działalność Placówki może być uzupełniona pracą wolontariuszy.
2. Wymagania oraz zasady świadczenia pracy przez wolontariuszy w Placówce określone zostały w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 201, poz.1455).
§ 14
Działalność Placówki wspomagają również rodziny zaprzyjaźnione, które uczestniczą w życiu społeczności Placówki.
§ 15
- Dzieci przebywające w Placówce mają prawo do poszanowania swobód i wolności wynikających z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencji Praw Dziecka, obowiązujących przepisów prawa oraz innych aktów prawnych.
-
Zapewnienie przestrzegania praw dziecka realizowane jest poprzez:
- zapewnienie zgodnie z potrzebami dziecka opieki i wychowania,
- zapewnienie stabilnego środowiska wychowawczego,
- utrzymywanie osobistych kontaktów z rodziną,
- umożliwienie powrotu do rodziny naturalnej,
- traktowanie w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej,
- ochronę przed bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka,
- praktyki religijne, zgodne z wolą rodziców i potrzebami dziecka,
- kształcenie, rozwój uzdolnień, zainteresowań i indywidualności jak również poprzez prawo do zabawy i wypoczynku,
-
pomoc w przygotowaniu do samodzielnego życia,
- dostęp do informacji,
- umożliwienie wyrażanie opinii w sprawach, które go dotyczą,
- ochronę przed poniżającym traktowaniem i karaniem,
- wychowanie bez przemocy,
- poradnictwo rodzinne,
- terapię rodzinną,
- pracę socjalną,
- zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych tj. zapewnienie schronienia, artykułów żywnościowych oraz odzieży stosownej do pory roku i wieku dziecka,
- tworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu poczucia bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju dziecka,
- zapewnienie czynnego uczestnictwa w procesach tworzenia indywidualnych programów usamodzielnienia, w omawianiu aktualnej sytuacji rodzinnej i tworzeniu warunków życia w Placówce,
- przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania społecznego poprzez właściwą edukację.
ROZDZIAŁ III
Zasady podpisywania pism
§ 16
Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- pisma i wystąpienia związane z realizacją zadań Placówki kierowane do organów administracji państwowej i samorządowej oraz kościelnych osób prawnych, stowarzyszeń i fundacji,
- zarządzenia wewnętrzne,
- umowy o pracę z pracownikami Placówki,
- zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników Placówki.
§ 17
Główny księgowy podpisuje:
1) pisma i wystąpienia związane z realizacją zadań działu, którym kieruje,
- odpowiedzi na pisma imiennie do niego kierowane.
§ 18
W czasie nieobecności Dyrektora dokumenty podpisuje wyznaczony przez Dyrektora Placówki pracownik w zakresie zadań wskazanych w pełnomocnictwiez wyłączeniem dokumentów określonych w § 16.
ROZDZIAŁ IV
Organizowanie działalności kontrolnej
§ 19
Celem kontroli jest:
- zapewnienie Dyrektorowi informacji niezbędnych do efektywnego kierowania Placówką i podejmowania odpowiednich decyzji,
- ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowania metod i środków,
- doskonalenie metod pracy Placówki.
§ 20
- System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
- Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonuje Dyrektor oraz pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli.
- Zakres zadań kontrolnych pracowników określają szczegółowe zakresy czynności.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 21
- Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa „Regulamin pracy” ustanowiony przez Dyrektora w drodze odrębnego zarządzenia.
- Zasady funkcjonowania Placówki oraz prawa i obowiązki wychowanków określa „Regulamin wychowanków” ustanowiony przez Dyrektora w drodze odrębnego zarządzenia.
- Placówka stosuje odpowiednio instrukcję kancelaryjną obowiązującą organy samorządu powiatu.
§ 22
Placówka używa podłużnej pieczęci nagłówkowej o treści :
„Placówka Opiekuńczo- Wychowawcza w Chełmży.”
§ 23
Integralną część Regulaminu stanowi załącznik - Schemat struktury organizacyjnej Placówki.
§ 24
Wszelkie zmiany i uzupełnienia Regulaminu następują w trybie i na zasadach właściwych dla jego uzupełnienia.
§ 25
Niniejszy Regulamin został opracowany w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Toruniu.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćMałgorzata Marszałkowska
- Opublikowałbrak informacji
- Data publikacji2011-01-25 09:29
- Ostatnio zmodyfikowałbrak informacji
- Ostatnia modyfikacja2011-06-16 12:12